افتتاح سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با یادی از بزرگان

افتتاح سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با یادی از بزرگان

بخش اول

? سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، تلاوت قرآن کریم، پخش تیزر جشنواره و نماهنگی در وصف حضرت زهرا (س) افتتاح شد.

? ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره سی و ششم در سخنان کوتاهی گفت: جشنواره هر سال باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود و آرمان‌های جشنواره و سینما ادای دین به انقلاب می‌کند. برنامه جشنواره را به روح پر فتوح هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌کنم که از ایران و آرمان‌های ملت دفاع کردند و یادشان برای ما جاودان خواهد بود.

? احسان کرمی مجری مراسم از طرف سینمای ایران به بازماندگان سانحه سانچیتسلیت گفت و با زلزله‌زدگان کرمانشاه همدری کرد. او از هنرمندان درخواست کرد مبلغی را جمع کنند و یک سومی افرادی را که در کرمانشاه کانکس ندارند، ساماندهی شوند و گفت؛ این اتفاق تنها از جامعه هنری بر می‌آید.

شوخی مجری مراسم با ابراهیم حاتمی کیا

احسان کرمی به نام دو فیلم جشنواره «به وقت شام» و «وقت نهار» اشاره کرد و به شوخی گفت به صبحانه توجه نشده است!

او در ادامه به هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و الناز شاکردوست اشاره کرد و برای آن‌ها آرزوی سلامتی کرد. او همچنین به سارا خویینی‌خواه که در سوگ برادرش است و شهاب حسینی و همسرش، تسلیت گفت. در ادامه به یاد رفتگان سینمای ایران نماهنگی پخش شد.

? کرمی از زنده‌یاد علی معلم یاد کرد؛ “می‌خواهم درباره مردی صحبت کنم که اولین بار است روی این صندلی‌ها ننشسته و مطمئنم از آسمان‌ها ما را تماشا می‌کند.” در ادامه نماهنگی درباره زنده‌یاد معلم پخش شد و سخنان معلم درباره زندگی، مهربانی و مرگ تأثر همه حاضران را از اولین سال فقدان معلم به همراه داشت…

? کرمی از سیدعباس صالحی، محمدمهدی حیدریان، ابراهیم داروغه‌زاده، فرشته طائرپور و خانواده علی معلم برای نکوداشت این هنرمند به روی سن دعوت کرد.

تقدیر از خانواده علی معلم
افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

? آذر معلم، امید و ایمان معلم روی سن آمدند و در نکوداشت زنده‌یاد علی معلم، مورد تقدیر وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی قرار گرفتند. کرمی گفت: ما علی معلم را از دست دادیم اما خوشحالم که جشن حافظ امسال ثابت کرد که خانم معماریان همچنان راه علی معلم را ادامه می‌دهند. معماریان با حضور روی سن به یاد علی معلم، تنها به این بیت اشاره کرد: تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول، جانم بسوخت اول در کسب این فضایل. امید معلم نیز گفت: واقعیت این است که امسال چطور ممکن است بتوانم نبود پدر را در طول جشنواره تحمل کنم. خوشحالم که اهالی سینما همگی پشت هم ایستادند و من هیچوقت فراموش نمی‌کنم که باید راه پدر را ادامه دهیم تا هیچ کس نتواند اتحادمان را خراب کند.

وزیر ارشاد سابق و لاحق در یک کادر
افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

? سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است. جشن سینمای ایران و جشن انقلاب اسلامی که من هر دو آن ها را به مردم عزیز تبریک می گویم. این سینما در سال های گذشته نام ایران را بلند آوازه کرد و با حضورهای موفق جهانی که پدید آمد، توانست سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد. این سینما توانسته پیشتاز گفتگوی هنری ایران با جهان باشد و توانست نشان دهد که می‌توان سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه‌دار داشت، کما این که تاریخ فرهنگ ایران هم همه این‌ها را در کنار هم دارد.

? در ادامه نماهنگ بزرگداشت محمدعلی نجفی پخش شد که طوفان نهان‌قدرتی آن را ساخته است.

? با حضور ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری از این کارگردان ۷۲ ساله سینمای ایران و نخستین مدیر سینمایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد و لوح تقدیری به وی اهدا شد.

? محمد علی نجفی در سخنانی روی سن گفت: چهل و هفت سال پیش زمانی که در محافل مذهبی و خانواده‌های مذهبی کمتر می‌شد از سینما صحبت کرد من با دو یار؛ آقای فخرالدین انوار و همسرم زهره به طور جد مسئله نمایش را پی گرفتیم. با همکاری ایشان نمایش سر به‌داران را نوشتیم. برای اولین بار در یک مکان مذهبی توانستیم موسیقی را در حسینیه ارشاد پخش کنیم. اما میان نمایش یکی از تابلوها و پخش موسیقی، شخصی گفت کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم و این همان سالی بود که در تخت جمشید این جمله شنیده شد. احسان کرمی از حاضران خواست اولین مدیر سینمای پس از انقلاب را تشویق کنند.
کرمی در ادامه به سیاوش حکمت‌شعار از بازیگران فیلم «بچه‌های بد» که ۱۷ سال است در بستر بیماری‌ست اشاره کرد و از حاضران خواست برای سلامتی او دعا کنند.

? در ادامه آیین افتتاحیه، کلیپ دومین بزرگداشت برای حاضران نمایش داده شد که در آن بخش‌های مختلفی از هنرنمایی «منوچهر اسماعیلی» صداپیشه محبوب سینما پخش شد و تحسین حاضران را برانگیخت. نماهنگی که بهروز سلیمانی‌نذیر آن را ساخته است. در ادامه از منوچهر اسماعیلی گوینده و صداپیشه ۷۸ ساله ایرانی با حضور سعید راد و ابوالحسن تهامی تجلیل به عمل آمد.

? در ادامه احسان کرمی، لوح قدردانی دبیر جشنواره فیلم فجر را قرائت کرد و توسط ابوالحسن تهامی و سعید راد به منوچهر اسماعیلی اهدا شد.
? منوچهر اسماعیلی با تشویق های مکرر حاضران در سالن به روی سن آمد و گفت: در همه فیلم‌ها به شما سلام کردم و شما، امشب به سلام من جواب دادید. من هم به سهم خود از استاد علی معلم یاد می‌کنم و به همسر و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم. زیاد وقت‌تان را نمی‌گیرم و حال خوشی هم ندارم. بعد از دیدن صحنه‌هایی که پخش شد حتی توان ایستادن هم ندارم. خیلی متشکرم.

سخنان ابوالحسن تهامی در تجلیل از اسماعیلی

? ابوالحسن تهامی گفت: آقای اسماعیلی از نوابغ هنری ایران هستند. از آغازی که پا به هنر و فن دوبلاژ گذاشتند؛ من شصت سال افتخار داشتم تا در کنار ایشان بیاموزم. دو هنرمند بزرگ جهانی وقتی که به ایران آمدند و فیلم‌هایشان را به زبان فارسی ترجمه کردند؛ گفتند باور نمی‌کنیم ما فارسی بلدیم و به این زبان حرف بزنیم. اسماعیلی در هر فیلم با صدای همان کاراکتر دوبله می‌کرد. ویلیام هولدن و آنتونی کوئین از شنیده شدن صدای خودش در فیلم‌های فارسی‌زبان واقعا شگفت‌زده شدند. آقای اسماعیلی به دوبله ایران رونق و شخصیت داد و اولین کسی بود که قدر خودش را می دانست و هنر خودش را ارزان نمی فروخت و به ما که از ایشان کوچک‌تر بودیم؛ بسیار آموخت.

? سعید راد در این بخش گفت: در گذشته صدا در صحنه نبود و بعدا در اتاق دوبله صدای فیلم‌ها را می‌گذاشتند. به من گفتند قرار است آقای اسماعیلی به جای تو دوبله کنند. آقای اسماعیلی در فیلم عقاب‌ها به شخصیت من جان بخشیدند. واقعا هر عنوانی برای ایشان کم است. برای منوچهر اسماعیلی یک دقیقه بایستید و دست بزنید.
?در ادامه برنامه نماهنگ مشهور «ای ایران» که توسط خانه سینما و با حضور بازیگران سینما ساخته شده است، پخش شد.

این گزارش ادامه دارد

برگرفته از کانال رسمی جشنواره فیلم فجر – عکسها از معین باقری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 3 =