بمبی که بر خاطرات کودکی فرود آمد | گزارش honarland.ir از جلسه پرسش و پاسخ عوامل فیلم بمب

بمبی که بر خاطرات کودکی فرود آمد | گزارش honarland.ir از جلسه

پرسش و پاسخ عوامل فیلم بمب

علی قمی

 

قلب کودک فیلم (ارشیا عبداللهی) را به طره موی یار در زیرزمین گره می‌زند تا مشکل قهر زن و مرد فیلم (پیمان معادی و لیلا حاتمی) با رفتن همسایگان در زمان حمله هوایی به پناه گاه و ماندن آن‌ها در اتاق‌خواب حل کند.

جلسه پرسش و پاسخ عوامل فیلم بمب یک عاشقانه
جلسه پرسش و پاسخ عوامل فیلم بمب یک عاشقانه

دومین فیلم پیمان معادی درباره شخم زدن خاطرات سال‌های جنگ اوست که چگونه با ترس از موشک‌باران صدام یزید کافر و فضای حاکم بر مدارس، قلب کودک فیلم (ارشیا عبداللهی) را به طره موی یار در زیرزمین گره می‌زند تا مشکل قهر زن و مرد فیلم (پیمان معادی و لیلا حاتمی) با رفتن همسایگان در زمان حمله هوایی به پناه گاه و ماندن آن‌ها در اتاق‌خواب حل کند.

هرروز بچه‌ها در مدرسه صبح خود را با سخنرانی مدیر مدرسه عصبانی مزاج (سیامک انصاری) شروع می‌کنند و با کوچک‌ترین اشاره‌ای شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند تا آنجا که این شعار از حالت طنز درآمده و شکل تمسخر کردن به خود می‌گیرد.

جلسه پرسش و پاسخ فیلم بمب
جلسه پرسش و پاسخ فیلم بمب

کودک عاشق‌پیشه به دلیل خط خوبش به روی دیوار مدرسه «مرگ بر آمریکا» را نقاشی می‌کند. در نشست خبری پیمان معادی(کارگردان فیلم بمب ) از طراحی صحنه و فیلم‌برداری استاد کلاری تشکر کردم و درباره این شعار پرسیدم که چرا این‌قدر شعار مرگ بر آمریکا در فیلم این جمله گل‌درشت است.

  • مرگ بر آمریکا علت خاصی نداشت. من و شما یادمان هست که از کودکی ما را سر صف می‌ایستادند و تا چشم باز می‌کردیم مرگ بر آمریکا، مرگ بر شوروی و … می‌گفتیم. به‌هرحال این میزان از خشونت را تمرین می‌کردیم و این شعار موتیف هر روزه بود که صبح را با آن شروع می‌کردیم.

  • جلسه پرسش و پاسخ فیلم بمب
    جلسه پرسش و پاسخ فیلم بمب

در پایان فیلم دیواری را نشان می‌دهد که روی آن به‌تازگی شعار مرگ بر آمریکا نقش بسته است و مستخدم مدرسه به روی آن پلاستیکی کشیده تا از باران شب قبلش در امان بماند. پلاستیک روی آن را برمی‌دارد تا همچنان این دیوارنوشته از قطرات باران در امان بماند!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 25 = 30