جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و توجه به یک نکته مهم

 انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در جشن امسال خود یک غایب بزرگ دارد؛ علی معلم! منتقد و روزنامه نگار مطرح سینمایی کشور و پایه گذا جشن حافظ که درآخرین روزهای سال گذشته ما را تنها گذاشت. این مراسم بدون وی چیز بزرگی را کم دارد . به روحش درود می فرستیم اما آنچه می خوانید یادداشتی تأمل برانگیز از هنرمند و منتقد ارجمند جناب آقای محسن فاضلی است که حاوی نکته ظریفی درباره نحوه اجرای مراسم تقدیر در این جشن است. ضمن تشکر از ایشان برای ارسال این یادداشت به هنرلند توجهتان را به این نوشته جلب می نماییم.

محسن فاضلی

بنده از بد وتاسیس انجمن توسط دوست نازنین جبار آذین به انجمن معرفی شدم و بعد هم توسط زنده یاد علی معلم – روحش شاد-  به عنوان عضوپیوسته پذیرفته شدم. شاید قریب ۲۰سال است. والبته یک دوره هم عضو هیت مدیر بودم. شاید به دلایلی دراین جشن ها به تعداد انگشتان دست شرکت کرده ام. البته با توجه به سابقه و فعالیتم در عرصه نویسندگی ومجلات سینمایی ونشریات وخبرگزاری ها درحال حاضر قریب به ۳۰سال است که در تهران سکونت دارم. و از دهه ۷۰ به شکل رسمی فعالیت داشته ام. واهالی قلم با قلم و نام من آشنا هستند.

اما چرا این مسطوره را می نگارم؟ا

دوست نازنین من جواد طوسی ریس انجمن است وهمیشه هم نسبت به بنده توجه ویژه داشته است ودیگر دوستان هم چون کیوان کثیریان وجعفر گودرزی وکسانی دیگر که شاید دوست نداشته باشند. نامی از انها آورده شود. خوب موجز حرفم رابزنم. برای اهدای جوایز به هنرمندان برگزیده کسانی را به روی سن دعوت می کنند ویا قبلا دعوت می کردند که ازدوستان وهمکاران ما هستند. و اغلب این دوستان سابقه ما را ندارندحتی به جرأت می توانم بگویم دانش وتجربه ما را هم ندارند. اغراق هم نمی کنم قصد اهانت هم ندارم. خدا کند خطا کرده باشم.. وهمیشه این داستان تکرار شده است. روز ۵شنبه نمی دانم چه کسانی را درلیست آورده اند .اما من احساس می کنم ای کاش از استاد جبار آذین تقدیر شود. والبته خیلی هم دیر است. بنده که هنوز نوبت ام نشده. وحتما لیاقت آن را ندارم. وزیاد هم مهم نیست که مثلا مرا دعوت کنند که به کسی جایزه ای بدهم.

عامدانه یا سهوی؟

 گاهی عامدانه مارا نادیده می گیرند. ودلمان را می شکنند.  خوب من ازبیگانگان می نالم. حالا بگذار ازدوست؟ نه بنده عقده ای نشده ام خدارا شکر .قتاعت کرده ام به همین دوستی های نیم بند. وکجدار ومریز. امیدوارم دوستان از من رنجیده خاطر نشوند. اگر بخاطر گل روی ماه آقا جواد نبود. یک بار برای همیشه این بار سالن را روی سرشان بگذارم. ببخشید کمی تند رفتم. آستانه تحمل دیگر تمام شده است ازاین بی مهری ها وگرنه اینکار ه نیستم.

جشن انجمن منتقدان ونویسندگان سینمای ایران -1394
جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران -۱۳۹۴

فراز و نشیبهای انجمن منتقدان

درطول این سالها انجمن فراز ونشیبهای داشته که درکل درجامعه سینمایی کشور دارای موقعیت است.حیف است که با تنگ نظر ی ومحدودنگری و بعضا حمایت از دوستان گرمابه و گلستان خاص وبی برنامگی آن را خدشه دار کنیم. انجمن قلب تپنده اهل قلم راستین است و بس. باید در جهت پاسداری از حریم و قداست نقد و منتقد و تکامل .نقدنویس به حرکت دربیاید و ارج گذار پیشکسوتان ومنقدان فعال وتاثیر گذار کشورباشد. و در این مسیر با پوشش تمامی منتقدان عضو انجمن ومستقل .جامعه منتقدان سینمایی را پی افکند. درهمین راستا جادارد .تا از کسانی که یک عمر دراین زمینه کار وخدمت صادقانه نموده اند. در چنین مراسمی تجلیل بعمل آورده شود. افراد سرشناسی مانند استادجبار آذین و مسعود مهرابی و احمد طالبی نژاد .

درانجمنی که تعداد ۴۵۰ نفر عضو دارد تعداد کثیری محلی از اعراب نداشته و ندارند و بایداین افراد بی ربط خذف شوند وافراد واقعی باقی بمانند . منتقد ونویسنده. نه خبر بیار و خبرببر. مثلا بنده از دهه ۵۷ عضو کانون نویسندگان بوده ام. کانونی که دست خوش حوداث روزگار شد وتا به امروز اثری از آن برتارک تاریخ نمانده است و فقط نویسنده وشاعر ومترجم در آن عضویت داشتند ولاغیر. حالا حکایت انجمن نویسندگان ومنتقدان ما است. که باید یکبار برای همیشه وضعیتش را روشن کنیم. ونگذاریم .به این روال ادامه بدهد.  وجایگاه نقد و منتقد در سینما ایران از همین انجمن باید چراغ راه آینده سینما ایران را روشن نگهدارد. وچرا که نه؟ باید منتقدان مستقل و با دانش وسواد سینمایی حرمتشان حفظ شود. منتقد ان آچار فرانسه هم دست از نوشتن نقد بردارند .

کیفیت یا کمیت؟

بیایید کمیت را قربانی کیفیت نکنیم. دیگر دوران باج دادن گدشته است. هیت مدیره انجمن باید هوشیار باشند و اجازه ندهند سفارشات ویا تهدیدها باعث عقب نشینی آنها گردد. نقد ومنتقد را جدی بگیریم ودست از این رفیق بازی ولابی گریها برداریم. راستی وچپی وخودی را فدای مکنونات قلبی وخوش آمدن هایمان نکنیم. تورا به جان روح منتقدانی که این انجمن را پایه گذاری کردند کمی موضوع را جدی بگیریم. فدای تمام رفقا. وعاشقان سینه چاک سینما.

محسن فاضلی عضوانجمن منتقدان ونویسندگان سینمایی ایران

این جشن فرخنده برشما مبارک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 2 =