سروین:شکوه ایل کلهر درنمایشگاه بدون چهره!

گزارشی از نمایشگاه نقاشی سروین(ششمین حضور نمایشگاهی پریا جانجانی)

تهیه وتنظیم:آناهیتا برزوئی

«پریا جانجانی» که کارشناس ارشد نقاشی از دانشکده هنر و معماری تهران است در سال ۱۳۶۸ در کرمانشاه متولد شده است.او موفق شد اثار نقاشی خود را در نمایشگاهی در گالری عقیلی واقع در شهرک غرب،خیابان سیمای ایران،خیابان پنجم،گذر فروردین پلاک ۱۲ به نمایش بگذارد.
این نمایشگاه که مجموعه ای از تابلوهای رنگ روغن و آکریلیک با ترکیب میکس مدیا روی بوم بود موضوعی جالب توجه و ارزنده داشت.موضوع نقاشی های او لباس و پوشش زنان در ایل کلهر که یکی از ایلات زاگرس نشین هستند،بود.تابلوهایی که هر کدام نامی محلی را بر خود داشتند و در نهایت زیبایی ،پوشش محلی زنان ایل کلهر را نشان می دادند.هیچیک از نقاشی های پریا چهره نداشتند و قصد نقاش نمایش مستوره بودن زنان کرد و پوشش کامل آنان در طول تاریخ این ایل بوده است.نام انتخاب شده برای نمایشگاه (سروین) ،اسم محلی سربند زنان کلهر است که در برخی مناطق دیگر آن را (گلونی) می نامند.

این نمایشگاه که در روز افتتاحیه با استقبال هنر دوستان مواجه شد ،تا اول بهمن ماه عصرها از ساعت ۱۶ الی ۲۰ برقرار است.دانشجویان و استادان رشته نقاشی دانشگاههای تهران از بازدید کنندگان این نمایشگاه در روز آغازین آن بودند و با اینکه موضوعی محلی داشت ولی بسیار مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.

نمایش ندادن چهره زنان در تابلوها،وجه تمایز مهم این آثار با آثار مشابه بود که تعجب برخی از بازدیدکنندگان را به همراه داشت.نقاش که در افتتاحیه لباس محلی ایل کلهر را به تن داشت در  این مورد توضیحاتی برای بازدید کنندگان ارائه کرد.

خانم جانجانی در این باره گفت:سعی کردم با پنهان داشتن چهره زنان ایل کلهر بر پوشش کامل و متنوع و زیبای زنان این ایل دیرینه تاکید کنم و اینکه زنان کرد با غیرت و دلیری و رشادتشان دیده می شوند نه با چهره هایشان.

البته شاید به نوعی کنایه از کمتر دیده شدن زنان در پناه غیرت مردان ایل کلهر هم باشد.شاید هم این کارنقاش باعث تمرکز بیشتر بر روی هنر رن آمیزی وطراحی لباس سنتی هنرمندان ایل به جای زیبائی چهره زنان خوش سیمای آن باشد.شیوه میکس مدیا که نقاش از آن بهره گرفته بود نوعی کلاژ بود که بازدیدکننده حتی می توانست  جنس البسه و زیور آلات زنان ایل را با تمام وجود احساس کند.

«هنرلند» برای این هنرمند خوش ذوق سلامتی وموفقیت آرزومنداست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

32 + = 35