مجید درخشانی : شجریان قله بلند آواز ایران است |مصاحبه اختصاصی هنرلند با استاد درخشانی

مجید درخشانی از اساتید موسیقی ایران ، مهمان ویژه ای بود که در جشن مردمی تولد ۷۷ سالگی استاد شجریان شرکت کرد. آنچه می خوانید گفتگوی اختصاصی هنرلند با ایشان است که در حاشیه مراسم مذکور صورت پذیرفته است. و به مناسبت امروز اول مهر ماه تقدیم می شود.

گفت وگوی اختصاصی هنرلند،با استاد مجید درخشانی در مراسم تولد استاد شجریان

منصوره صالحی سنجانی

هنرلند جناب استاد درخشانی بسیار مابلیم که از زبان شما جایگاه استاد شجریان تعریف شود.

مجید درخشانی : جایگاه ایشان که دیگر همه می دانند کجاست. ایشان در آن بالای قله ی بلندآواز ایران نشسته اند و واقعا وقتی محک می زنیم (البته در حدی نیستم که ایشان رامحک بزنم فقط عقیده ام را می گویم )خیلی فاصله است بین ایشان وخواننده های دیگرواین را همه قبول داریم .ایشان چند خصوصیت مهم دارند .اینکه در هنرشان بسیار زیاد تسلط دارند. ویژگی مهم دیگرشان این است که ایشان آدمی بودند که همیشه پویا بودند حتا در دوره ی بعد از انقلاب هم پیش استاد دادبه رفتند وتلمذ کردند و بالاخره به یک جایگاهی رساندند آواز ایران را که می بینید همه سعی می کنند آن راه رابروند ویک مکتبی شد آواز ایشان .مکتب خودشان ویک مکتب والا در آواز وچیزی که من از ایشان خاطره دارم منهای هنرشان خودشان است.شخصیتشان ،مهربانی ایشان ،احترام گذاشتن به همه ، به مردم وبه دوستدارانشان واین اخلاقی است که برای کسی که به آن اوج رسیده است برای همه محفوظ نمی ماند اما ایشان نگهش داشته اند.

هنرلند از آغاز همکاری تان با استاد برایمان بگویید .

  • از اوایل انقلاب که در گروه چاوش و شیدا بودم در چند کار که ایشان می خواندند من هم نوازنده بودم وساز زدم. جوان بودم آن موقع . دیگه ازسی سال پیش که کار آهنگساز ی مرا خواندند (در خیال ) رابطه مان خیلی نزدیکتر شد همیشه دیدار داشتیم ،رفت وآمد داشتیم، سفر داشتیم وبعد هم ازسال ۱۳۸۴ که به ایران آمدم ایشان لطف کردند مرا دعوت به همکاری کردند وتا قبل ازبیماری ایشان این همکاری ادامه داشت .

هنرلند با اتفاقاتی که در ماههای گذشته برای موسیقی ما افتاده است مثل تحریم کنسرتها، به نظرشما موسیقی اکنون در چه وضعیتی هست؟

  • موسیقی از بعد از انقلاب بلا تکلیف بوده وهمچنان بلا تکلیف است یعنی هنوز تعریف نشده است به عنوان یک هنر به عنوان یک حرفه به عنوان یک خط ومشی درست زندگی ومشکلات اینجوری همیشه داشته است ولی متاسفانه به علت فشاری که روی موزیسین ها بوده است خود آنها هم آن روابط دوستانه ای که قدیم داشتند دیگرندارند و شرایط یک مقدار بحرانی است .
مجید درخشانی در مصاحبه با منصوره صالحی از هنرلند
مجید درخشانی در مصاحبه با منصوره صالحی از هنرلند

 

هنرلند در مورد ممنوعیت ها یی که بر استاد شجریان می شود چه نظری دارید ؟

  • به نظرمن زیاد نباید عکس العمل نشان داد و به عنوان یک نظر می پذیریم .ولی این خیل عظیمی که طرفدار استاد هستند وعاشقش ،ملیونها نفری که درایران و خارج ازکشور اینها خودشان پاسخ داده اند به این موارد .یعنی استاد را هرکاری کنند جایگاهش تغییری نمی کند با این صحبتها .

هنرلند آیا استاد در جریان موضوع هایی که در فضای مجازی درباره ایشان مطرح می شود قرار می گیرند؟

  • در سالهای اخیریکی ازدوستان که مسئول کارهای استاد در فضای مجازی بودند همه ی اخبار را برای استاد می خواند .همه چیزهایی که برای استاد و راجع به او نوشته اند خوب ،بد.اصلا برایش بی تفاوت بود . اینهارا گوش می داد وبعد ازشنیدن با خونسردی می آمد ومشغول تمرین می شد واگر بگوییم ذره ای ناراحت می شد ، اصلا ناراحت نمی شد .

هنرلندبا آرزوی اوقاتی خوش برای شما

  •  من هم از شما سپاسگزارم .
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + = 3