معرفی کتاب “از لنز تیره” به قلم “امید نقیبی نسب”

رمان “از لنز تیره” نوشته ی “فیلیپ کیندرد دیک” و به ترجمه ی “جواد همایون پور” از انتشارات “یوبان” به چاپ رسیده است. در زیر نقد و معرفی “از لنز تیره” را به قلم آقای امید نقیبی نسب می خوانید.

از لنز تیره
قبل از هرچیزی بد نیست بدانید با نویسنده ی رمان های « گزارش اقیلت» و « آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟» روبه رو هستید. رمان نویسی چیره دست که لحظه ایی شما را با جادویی تصاویر، گفتگوها و جملاتش رها نخواهد کرد و فیلم هایی که بر اساس آثارش ساخته شدند نمونه هایی مثال زدنی و دیدنی ای هستند.
در مقدمه ی کوتاه دو صفحه ایی که فیلیپ برای این رمان نوشته ، خیلی راحت و آسان شما را پرتاب میکند به قلب ماجراهای تینیجری دهه ی شصت و هفتاد آمریکا. و با گفتن این جمله که “باید خودمان خودمان را نجات می دادیم” شما را برای بیان حقایق وحشتناکی آماده می کند.
شعار « شاد باش چون فردا می میری» که فیلیپ در مقدمه ی کوتاه رمانش به آن اشاره می کند، من را به یاد رمان « ولگردهای دارما» نوشته‌ «جک کروآک» نویسنده آمریکایی و موسس جنبش عظیمم کوله‌پشتی در جوانان آمریکا، انداخت. دورهمی ها و بازی ها و مواد زدن های کسانی که شهرنشینی آمریکایی آن ها را کلافه و کسل کرده بود.

خوانش این رمان از زاویه ایی دردناک تر مخاطب را با اتفاقات دهه ی شصت و هفتاد آمریکا مواجهه می کند که علاوه بر خواندنی بودن اثر به شدت آدمی را به فکر وا می دارد دوباره پرسش « زیست مدرن» را پیش روی ما روی میز می گذارد.
تقدیمی فیلیپ هم بسیار تکان دهنده است. کتاب به کسانی تقدیم شده که یا مرده اند و یا دچار آسیب های شدید مغزی شده اند و از جهان واقعیت جدا شده اند و زیست متفاوتی را در آسایشگاه هایی روانی تجربه می کنند. کسانی که قرار بود شاد باشند، حالا در اوج رنج زندگی می کنند.
فیلیپ یک نویسنده ی علمی تخیلی است که در کارنامه ی خود عنوان ۴۴ رمان را دارد. و مثل خیلی از نویسندگان و رمان نویسان آمریکایی روایت گری جذاب با بیان جزییات موجز و تصویرسازی ها بدیعع است.

“امید نقیبی نسب”

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 1 =