هنرمندان شیراز از فصلنامه سرزمین هنر تجلیل کردند

هنرمندان شیراز در مراسم رونمایی از شماره جدید فصلنامه سرزمین هنر از تلاش دست اندرکاران این مجله ی چند رسانه ای قدردانی کردند.مهدی فقیه،دکتر کاووس حسنلی،احدده بزرگی شاعر معاصر،احمد سپاسدار،مسیح افقه،سیروس رومی،مریم اسدزاده،قاسم شکری،دکتر خسرو قاسمیان،ابراهیم خضری، خسرو حق گو، مجید روزیطلب،حسن گلبن حقیقی و زهره ابوقداره از جمله چهره های شاخص فرهنگی هنری شیراز بودند که در این مراسم حضور یافتند.

گزارشی از مراسم رونمایی فصلنامه سرزمین هنر

شیراز ۲۴ آبان ماه  – مجموعه فرهنگی پیرسوک

در این مراسم که از ساعت ۱۸ چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۶ در مجموعه ی فرهنگی پیرسوک شیراز برگزار شد،جمع زیادی از هنرمندان شیراز ، نویسندگان و اهالی فرهنگ ادب و هنر در محیطی صمیمی به گفتگو درباره شیراز و جایگاه آن در هنر ایران زمین پرداختند.

این مراسم با یاد زلزله زدگان کرمانشاه با قرائت سوره زلزال و ذکر صلوات برای شادی روح درگذشتگان این فاجعه آغاز شد. در ابتدا نیما تقوی مدیر مجموعه فرهنگی پیرسوک ضمن خوشامدگویی به حاضران از اینکه شیراز میزبان مراسم رونمایی از شماره جدید فصلنامه ی سرزمین هنر است ابراز خوشوقتی نمود.

نیما تقوی
نیما تقوی

وی همچنین حضور بزرگان فرهنگ، ادب و هنر شیراز در این مراسم را نشان از اهمیت جایگاه این شماره از فصلنامه ی سرزمین هنر در شناساندن ظرفیت فرهنگی استان فارس و تاریخ هنر شیراز دانست.
سپس دکتر علیرضا دباغ ، مدیرمسؤل و سردبیر فصلنامه ی سرزمین هنر با تشکر از حضور چهره های مطرح فرهنگی و هنری شیراز در این مراسم ، به معرفی شماره جدید این نشریه پرداخت که به صورت ویژه به تاریخ معاصر هنر شیراز اختصاص یافته است.

احد ده بزرگی
احد ده بزرگی

احد ده بزرگی ، شاعر معاصر کشورمان نیز ضمن تجلیل از اختصاص این شماره از فصلنامه ی سرزمین هنر به هنرمندان معاصر شیراز غزل جدیدی از سروده های خویش را بااین مطلع خواند:

                         تازگی ها وعده دیدار یادم می رود                           پایبند عشقم و دلدار یادم می رود…..

 

پس از آن مهدی فقیه هنرمند پیشکسوت سینما وتئاتر در بیانات مبسوطی به مناسبت انتشار پرونده پنجاهمین سالگرد برگزاری جشن هنر شیراز به نقاط منفی و مثبت این جشن اشاره کرد(مشروح این سخنان در روزهای آتی در Honarland.ir منتشر خواهد شد.

دکتر کاووس حسنلی ادیب و استاد دانشگاه شیراز با تشکر از سردبیر فصلنامه ی سرزمین هنر ، شرکت چهره های شاخص فرهنگی هنری شیراز در این مراسم را نمونه ای مثال زدنی از ظرفیت بالای این شهر دانست و هرکدام از این چهره ها را از مفاخر ملی کشورمان در عرصه ی هنر دانستند. وی این شماره از فصلنامه ی سرزمین هنر را تبلوری از نظرات مختلف این مفاخر فرهنگی و هنری استان فارس دانست که با نوشته یا گفتار یا آثارشان تابلوی زیبایی از هنر و ادبیات ما را در این نشریه به نمایش گذاشته اند.

دکتر کاووس حسنلی
دکتر کاووس حسنلی

دکتر حسنلی با اشاره به سخنان سردبیر فصلنامه سرزمین هنر گفتند:

آقای دباغ اشاره ظریفی داشتند به این نکته که ماحصل فرهنگ دولتی را در این سی چهل سال داریم می بینیم و امیدواریم ماحصل فعالیت فرهنگی بخش خصوصی که مدت کمی است جان گرفته است بهتر از این باشد من هم عرض می کنم که اگر شیراز شیراز است به دلیل حضور فرهنگوران و هنرمندان لایق آن است که در این شهر نفس می کشند و هنرآفرینی می کنند نه مدیران فرهنگی و دولتی توانمند. امیدوارم همه ی ما برویم به سمت دوستی و آشتی و به همین دلیل به زودی ما در شیراز همایشی با عنوان «ادبیات زبان همدلی» را در اسفندماه در شیراز برنامه ریزی خواهیم کرد . باز هم امیدوارم فرهنگوران و هنرمندان ما به درد فرهنگ برسند و هرجا که سیاسیون خراب کردند اینها بیایند و درستش کنند.

 

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
دکتر مسیح افقه
دکتر مسیح افقه

پس از آن کلیپی از تصنیف فریاد با صدای استاد محمدرضا شجریان که در هنگام زلزله ی بم اجرا شده بود پخش شد. آنگاه دکتر مسیح افقه موسیقیدان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ضمن تسلیت زلزله کرمانشاه درباره مقاله ی خویش در شماره اخیر فصلنامه سرزمین هنر سخن گفت . متن بیانات این استاد موسیقی در پست جداگانه ای در honarland.ir  منتشر خواهد شد.

 

سیروس رومی
سیروس رومی

سپس نوبت به سیروس رومی پژوهشگر و روزنامه نگار پیشکسوت فارس، رسید وی در این مراسم گفت:

نمی دانم چگونه باید شور و شوق خودم را از انتشار این فصلنامه وزین و  به خصوص ویژه نامه ی شیراز بیان کنم. این کار بسیار حرفه ای و منطبق با اصول و استانداردهای روزنامه نگاری تهیه شده است و جای قدردانی بسیار دارد. وی سپس به ذکر خاطراتی از جشن هنر شیراز پرداخت که به زودی در همین سایت منتشر خواهد شد.

آخرین سخنران این محفل حسن گلبن حقیقی هنرمند تجسمی و از مدیران با سابقه ی فرهنگی شیراز بود که به ضرورت پرداختن به موضوع جشن هنر اشاره کردند وی در این باره گفت:

وقتی شماره های اول و دوم فصلنامه ی سرزمین هنر را مشاهده کردیم به آقای دباغ پیشنهاد دادیم بهتر است یک شماره ی ویژه را به بررسی ابعاد مختلف جشن هنر شیراز اختصاص دهید. ضرورت این کار از آنجا نشأت می گرفت که زمانی که ما در فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس مدیریت می کردیم هرجا که می خواستیم فعالیت چشمگیری داشته باشیم مسؤلان استان می گفتند مواظب باشید جشن هنر راه نیاندازید.

حسن گلبن حقیقی
حسن گلبن حقیقی

گلبن افزود: حتی یک بار با آقای همافر برای معرفی یکی ازمدیران ارشاد در شهرستانهای استان رفته بودیم امام جمعه ی آن شهر به ماگفت مراقب باشید دوباره جشن هنر را تکرار نکنید ما می گفتیم اولاً ما می خواهیم کار فرهنگی و هنری کنیم نه جشن هنر ثانیاً جشن هنر اصلاً ارتباطی با اداره فرهنگ سابق و اداره ارشاد فعلی نداشته این جشن زیر نظر رئیس رادیو و تلویزیون برگزار می شده و شما اگر می خواهید کسی را انذار بدهید رئیس صداوسیماست نه بچه های ارشاد اما این عزیزان به هیچ عنوان قبول نمی کردند.

من از فصلنامه ی سرزمین هنر تشکر می کنم که جرئت به خرج دادند و این پرونده ی مهم را بازکردند تا درباره ی جشن هنر صحبت کنیم. همینجا لازم است اشاره کنم که من از نزدیک شاهدبودم که ایشان این کار را با دست خالی انجام دادند و حتی اشخاصی مثل آقای مریدی که بعنوان مدیرکل ارشاد فارس قول حمایت از این مجله را داده بودند هیچ حمایتی که نکردند، حتی تماسهایشان را هم بی پاسخ گذاشتند. با این وجود سردبیر این نشریه پا پس نکشید و با مشکلات فراوان این شماره را منتشر کردند که امیدواریم هنرمندان فارس خودشان از این نشریه حمایت کنند.

هنرمندان شیراز
هنرمندان شیراز
احمد سپاسدار پیشکسوت تئاتر شیراز، محمدعلی زارع شریفی تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت تلویزیون، مریم اسدزاده نویسنده و منتقد ادبی، قاسم شکری داستان نویس، دکتر خسرو قاسمیان شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ابراهیم خضری نقاش،خسرو حق گو روزنامه نگار پیشکسوت،مجید روزیطلب خواننده و استاد آواز ایرانی، و آقای فرزین موسیقیدان از جمله هنرمندان شیراز و چهره های شاخص فرهنگی هنری بودند که در این مراسم حضور داشتند.

در پایان این مراسم از شماره جدید این فصلنامه رونمایی شد. این برنامه با شور و نشاطی خاص در فضایی صمیمی و بی تکلف اجرا شد و شرکت کنندگان عکسهایی به یادگاری گرفتند .(عکسهای این گزارش از هنرمند شیرازی علیرضا فخرایی است)

لازم به ذکر است شماره ۳و۴ فصلنامه ی سرزمین هنر در آخرین روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات منتشر و به صورت رسمی در کارگاه شماره ۲ بیست و سومین  نمایشگاه مطبوعات با حضور برخی از شعرا ، نویسندگان و اعضای شورای سیاستگذاری نشریه رونمایی شده بود اما توزیع آن به بعد از مراسم اصلی رونمایی با حضور هنرمندان شیراز موکول شده بود.

 

هنرمندان شیراز
هنرمندان شیراز

تلفن  اشتراک و خرید فصلنامه ی سرزمین هنر: ۰۹۱۹۴۴۶۴۶۷۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

48 − 38 =