یک گام بزرگ برای موسیقی غرب کشور:ارکستر فیلارمونیک کرمانشاه شروع به کار کرد

ارکستر فیلارمونیک کرمانشاه سرانجام شروع به کار کرد. آنچه می خوانید را نمایندگان گروه فرهنگی دنگ در اختیار هنرلند قرار داده اند

پس از راه اندازی ارکستر های فیلارمونیک کردستان توسط مهدی احمدی در سال ۸۴ و ارکسترفیلارمونیک پاوه توسط اشکان نظری در بهار ۹۶ ارکستر فیلارمونیک کرمانشاه توسط عارف روستایی موزیسن توانا و مدرس موسیقی پرتلاش کرمانشاهی راه اندازی و ثبت شد .
روستایی از معدود موزیسین هایی است که سازهای ویلن ،کمانچه ،فلوت ،نی،تار،سه تار ،دیوان ،ساکسوفن ،سرنا ،نرمه نای را بدون هیچ اغراقی در حدکمال مینوازد.
اعضای ارکستر فیلارمونیک کرمانشاه که اکثر آنها شاگردان مستقیم عارف روستایی در طی یک دهه گذشته به شمار می آیند در حال حاضر شامل
ده ویلن اول , پانزده ویلن دوم ،دو آلتو و سه ویلنسل دو فلوت و یک پیانو وچند ساز کوبه ایی و کردی دیگر هستند که بزودی یک گروه کرال سی نفره هم به آنها خواهد پیوست .
مایستر (ویلن اول) ارکستررا پارسا قربانی به عهده دارد .
این ارکستر در اولین ست برنامه های اجرایی خود اجرای قطعاتی از باخ و موتزارت و همچنین اجرای چند قطعه کردی و ایرانی را در دستورکار خود دارد.
علی عزیزی نوازنده نام آشنا و توانمند پیانو و همچنین عارف روستایی تنظیم برخی قطعات این ارکستر به عهده دارند .
طراحان ارکسترفیلارمونیک کرمانشاه مهمترین هدف تشکیل این ارکستر را بهره مند کردن کرمانشاه (به عنوان یکی از بزرگترین جغرافیاهای پتانسیل موسیقی )از ارکستری با ابعاد و توانایی های جهانی مطرح می کنند .

فضای حمایتی از این ارکستر تاکنون فضایی مناسب نبوده و این ارکستر متاسفانه هنوز مکانی مناسب برای تمرین که شامل ابتدایی ترین امکانات است دراختیارندارد و این درحالی است که درتمام شهرهای بزرگ دنیا ارکسترهای فیلارمونیک را شهرداری ها شوراهای شهر ،سازمان ها و نهاد های ذی ربط فرهنگی و علاقه مندان موسیقی حمایت می کنند . ولی انگار در کرمانشاه مسولین محترم کارهای مهم تری از حمایت یک ارکستر فیلارمونیک دارند ،و اصلا گوششان با کلمه ارکستر غریبه است و از تلفظ آن ناتوان ،چه رسد به حمایت و…این در حالی است که یک ارکستر فیلارمونیک از بزرگترین افتخارات و سرمایه های یک شهر به شمار می آید .
ابعاد حضور یک ارکستر فیلارمونیک به حدی وسیع و چند جانبه است که می توان برای هر بخش از تاثیرات آن برروی جامعه یک کتاب قطور نوشت .از زاویه جامعه شناسی ،توریسم ،امنیت ،جنبش اجتماعی زنان ،مبارزه باخشونت و جرم و تلطیف جامعه ،بالا بردن فرهنگ شنیداری جامعه و دهها فاکتور دیگر که هرکدام بعدی وسیع و قابل تامل دارند .
تشکیل و حفظ و پیش بردن این ارکسترها هم بسیار طاقت فرسا و پرزحمت است بالاخص در فضای موسیقی کرمانشاه که مملو از موزیسین های غیرجدی و مسولین ناآگاه و غیرمدبر است .
رفتاری که متاسفانه در طی دهه های متمادی در اثر نبود مدیریت صحیح و برنامه ریزی متولیان رسمی موسیقی چون صداوسیما و ارشاد و یا فرهنگ و هنر در زمان پهلوی و هم چنین تک بعدی بودن و نداشتن نگاه اجتماعی هدفمند در بین جامعه موسیقی کرمانشاه شکل گرفته و به این آسان از بین نخواهد رفت .
معمولا بازه ی حرکتی و اجرایی به اصطلاح ارکسترهای کوچک کرمانشاه درطی سالیان گذشته ،محدود به اجرای چند برنامه ۱۵دقیقه ایی قراردادی با ارگان های دولتی ،در مناسبت های مختلف آنهم حین پذیرایی کیک و ساندیس و یا جشنواره های موسیقی سالانه ناکارا بوده و هست .
درچنین فضایی ظهور و حرکت ارکسترهایی ازاین دست با نگاه جدی و پرداخت توانمند به موسیقی ،به نوعی خط بطلان کشیدن بر نگاه حقیر دیدن موسیقی و استفاده ابزاری از آن به شمار می آید .
درپایان لازم میدانیم که تشکیل ارکسترفیلارمونیک مزین به نام پر افتخار کرمانشاه را به تمام انسانهای ارزشمند و متعهد استان ‘که قلبشان برای رشد وتعالی این اب و خاک میتپد تبریک بگوییم و به مسولینی که دریافتشان به مطالب فوق میرسد و کارهای مهمتری در اندیشه شان اولویت ندارد و ضمنا ذکر معروف “بودجه نداریم ” هم ورد زبانشان نیست بگوییم که
حمایت مادی و معنوی از این ارکستر و ارکسترهای مشابه آن که بزودی دراین شهر تعدادشان فزونی خواهد یافت اگر بزرگترین و ارزشمند ترین فعالیت زمان مدیریتی شما نباشد یقینا از آن کمترنیز نخواهد بود . لطفا مقداری در اهمیت وجود ارکسترهای فیلارمونیک برای یک شهر مطالعه کنید و تا زمان دارید افتخار خدمت به این ارکستر را درکارنامه خود ثبت کنید .
این ارکستر و امثال آن بدون هیچ نیازی به شما مسیرخودرا در گذرزمان خواهندیافت ،چرا که ازبطن حقیقت و ارزشهای راستین و فطری جامعه برخاسته اند و همسویی و حمایت شما انتخابی ست که نام شمارا به عنوان یک مدیر و یک مسول متعهد و مدبر در تاریخ فرهنگ این دیار برای همیشه جاودان خواهد ساخت .
با ارزوی موفقیت برای همه اعضا ارکستر فیلارمونیک کرمانشاه.

نمایندگان گروه فرهنگی دنگ پراو
وحید نظری کرمانشاهی
طاهره فیض

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 4 =