«اسپات لایت» بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۶ چه می گوید؟

در حالی که پس از اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۱۶ همه پیش بینیها این بود که بیشترین جوایزاین دوره  به «بازگشته» خواهد رسید، « مدمکس » با شش اسکار رکورددار این دوره از اسکار شد.

با این حال پیش بینی مؤسسات شرط بندی درباره اسکار بهترین فیلم درست از آب درآمد و آکادمی اسکار مهمترین جایزه خود را به فیلم«اسپات لایت» اهدا کرد.

ویژگی ممتاز این فیلم موضوع جنجالی و بکر فیلم بود،که کمتر کسی جرأت طرح آن را بدین شکل بر پرده سینما داشته است.

داستان فیلم بازمی گردد به تلاشهای گروهی از خبرنگاران نشریه «بوستون گلوب» درباره آزار جنسی کودکان توسط تعداد از کشیشهای کلیساهای کاتولیک.

داستان واقعی این که چگونه روزنامه بوستون گلوب توانست پرده از رسوایی عظیم کودک آزاری و مخفی کاری در داخل قلمرو کلیسای کاتولیک محلی، که پایه های کل کلیسای کاتولیک را لرزاند، بردارد.

“اسپات لایت” در شش رشته و فیلم «برخاسته از گور» یا «بازگشته»  در دوازده رشته نامزد دریافت جوایز اسکار شده بودند.درحالی که «بازگشته» به جدال انسان با طبیعت وسرنوشت نامعلوم یک انسان از مرگ بازگشته روایت می کند، «اسپات لایت» به یک داستان واقعی متمرکز شده است که جهان مسیحیت  را تکان داد.

موضوع اصلی فیلم کار روزنامه نگاری درخشانی است که در سال ۲۰۰۲ بنیان های کلیسای کاتولیک را به لرزه درآورد. چهار خبرنگار روزنامه بوستون گلوب که نام گروه تحقیقی آنها اسپات لایت بود، مطلب مستندی را در مورد سرپوش گذاشتن کلیسا بر آزار و سوء استفاده جنسی از کودکان توسط ۷۰ کشیش در منطقه بوستون تهیه و چاپ کردند.

انتشار این گزارش نه تنها باعث شد کاردینال بوستون استعفا دهد بلکه نقطه آغازی شد برای کشف سوء استفاده جنسی کشیشان کلیسای کاتولیک از کودکان در ۱۰۲ شهر دیگر آمریکا و ۱۰۵ مورد در نقاط دیگر جهان.

استنلی توچی که نقش وکیل مدافع خانواده های قربانیان را بازی می کند، در مورد فیلمنامه “اسپات لایت” می گوید:”داستان بی ادعا، سرراست و بی زرق وبرقی است. هیچ موضوع عاشقانه یا عنصر دیگری در فیلمنامه وجود ندارد که توجه را از موضوع اصلی فیلم که بازگویی تحقیقات روزنامه نگاری است، منحرف کند.”

تام مک کارتی کارگردان و بازیگر آمریکایی “اسپات لایت” را کارگردانی کرده و علاوه بر استنلی توچی تعداد دیگری از بازیگران سرشناس از جمله مایکل کیتون، ریچل مک آدامز و مارک روفالو نقش روزنامه نگاران گروه کاری اسپات لایت را بازی می کنند.

تام مک کارتی که برای “اسپات لایت” در رشته بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد دریافت اسکار شده، تایید می کند که تمرکز روی کار روزنامه نگاران به جای موضوع سوء استفاده جنسی از کودکان تصمیم غیرمعمولی بود. ولی با اشاره به دستاورد موفقیت آمیز روزنامه نگاران می گوید: “افشای این ماجرا توسط چهار روزنامه نگار محلی واقعا خارق العاده بود. آنها یکی از پرقدرت ترین نهادهای جهان را به چالش کشیدند.”

spotlight

“این نکته که در نهایت توانستند این ماجرا را برملا کنند دستاورد بزرگی است. هر چند این رویدادها حدود ۱۵ سال پیش، کمی قبل از حملات یازده سپتامبر، رخ داد ولی ما فراموش می کنیم که جهان چقدر تغییر کرده است. آن سالها دوران ماقبل دیجیتال بود و بخش اعظم تحقیقات آنها با دقت و وسواس در زیرزمین کتابخانه ها و دادگاهها و با زیر و رو کردن بریده جراید انجام شد.”

“این یک نمونه از روزنامه نگاری محلی بسیار قوی است که نتیجه آن ابتدا در خود آمریکا سراسری و بعد جهانی شد. و باید در نظر داشت که بودجه و منابع این نوع روزنامه نگاری به شدت کاهش یافته است.”

برای دانستن بیشتر درباره این فیلم اینجا کلیک کنید.

دیدن این فیلم به همه علاقمندان شغل «روزنامه نگاری »وخبرنگاران عزیز کشورمان توصیه می شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

89 − = 86