از کنج بهشت تا قصه ناتمام:گفتگو با تکین حمزه لو – قسمت اول

خانم تکین حمزه لو نویسنده ای است که کتابهایش بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. ایشان در کارنامه نویسندگی خود ، یک کتاب ترجمه هم دارند. تکین حمزه لو در سال۲۰۰۷ از سوی مجله لهستانی wysokie obcasy به عنوان زن برتر ایرانی شناخته شد. همچنین وی از بهمن ماه سال ۱۳۹۲ انتشارات “برکه خورشید” را تاسیس کرد و هم اکنون ،هم به عوان نویسنده و هم ناشر مشغول به فعالیت است. خانم تکین حمزه لو به این علت در جامعه به عنوان الگوی زن موفق شناخته میشود ، که قبل از تمام فعالیتهای کاری خود، مادر سه فرزند است و جنبه مادر بودن او ، همواره بر تمام فعالیت هایش غالب بوده. بهتر است ایشان را از گفتگویی که با وی داشتم بیشتر بشناسید.

هنرلند خانم تکین حمزه لو ، خودتان را برای ما معرفی کنید و  بگویید چطور وارد عرصه نویسندگی شده اید؟

من یک آدم عادی هستم با یک مدرک مهندسی، یک همسر، سه فرزند که عاشق خواندن و نوشتنم. شاید این یک معرفی مختصر و مفید باشد  و برای بسط دادنش باید گفت عاشق خداوند و تمام مخلوقاتش. چه شد که نویسنده شدم؟ شاید خواندن زیاد باعثش باشد شاید آن همه شنیدن قصه و متل و نقل در کودکی… هرچه که بود وقتی کشف کردم که نوشتن چقدر برایم لذت‌بخش و در عین حال هیجان انگیز است دیگر نشد که ننویسم.

هنرلند  تا کنون چه کتابهایی از شما انتشار یافته است . کمی در مورد ژانر آنها توضیح دهید.

من ا ز بیست و چهار سالگی بطور رسمی وارد عرصه نویسندگی شدم و از آن موقع سعی کردم در کتابهایم حرفی برای گفتن داشته باشم. چیزی که شاید تا به حال از زاویه دید یک زن بهش نگاه نشده بود. کتابهای اولیه من بیشتر رمانتیک-اجتماعی هستند و بعد از سی و پنج سالگی این اجتماعی بودن بر رمانتیک بودن داستان چربیده است. ولی هیچکدام صرفا یک داستان عاشقانه ساده و بی‌هدف نیست و نبوده است. من سه کتاب در حیطه دفاع مقدس داشته ام که بطور غیرقانونی از روی دوتا از آنها فیلم ساخته شده است. (به این مقوله نیز بسیار علاقمندم) در کتابهایم سعی کرده ام از زنان و مشکلات کوچک و بزرگشان بنویسم و طیف زیادی شان را به فکر کردن درباره حق و حقوقشان وادار سازم.

هنرلند اولین کتابی که از شما انتشار یافت کدام کتاب بود و باز خوردش چگونه بود؟

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

اولین کتاب من به نام “افسون سبز” توسط انتشارات شادان چاپ و راهی بازار شد و چند ماه پی در پی به چاپهای مجدد رسید تا به امروز که چاپ بیستمش پخش شده است. و درباره مرد تحصیل کرده ای است که بددل و شکاک است و باعث ویرانی زندگی زنی می شود.

هنرلند در سال ۲۰۰۷ از سوی مجله wysokie obcasy به عنوان زن برتر ایرانی شناخته شدید. چگونه این اتفاق افتاد؟

در سال ۲۰۰۶ خانمی با ایمیل با من ارتباط داشتند که لهستانی و دانشجوی مقطع فوق لیسانس زبان فارسی و ایرانشناسی در یکی از دانشگاه های ورشو بودند ایشون برای پایان نامه شان تحقیق روی آثار من را انتخاب کردند و بعد هم مقاله‌ای در مورد من و آثار من در دانشگاه ورشو به چاپ رساندند و همین باعث معرفی من به خبرنگارانی شد که در سال ۲۰۰۷ به ایران آمده بودند تا در زمینه های مختلف به معرفی زنان ایرانی بپردازند. یادم هست که خانم مرضیه برومند، لاله صدیق و مهرانگیز کار هم در لیست بانوان موفقی بودند که در این مجله معرفی شدند.

هنرلند  خانم تکین حمزه لو، مادر بودن به خودی خود وظیفه زمان بری است. مادر سه فرزند بودن را در کنار فعالیت های کاری خود چگونه مدیریت میکنید؟

به سادگی. من به این اصل معتقدم که بچه ها انسانهای مجزایی از ما هستند که فقط باید دورادور مراقب و راهنمایشان بود و آماده شان کرد تا زندگی مستقلی جدای از ما داشته باشند. در نتیجه در همان اولین سالها مسئولیت انجام کارهای شخصی شان را به عهده خودشان می‌گذارم و از نگرانی مدام درباره کارها و رفتارشان هم دوری می‌کنم نتیجه این که بجای سه فرزند سه رفیق دارم و با هم بسیار خوش می‌گذرانیم.

هنرلند آیا کار جدیدی در دست نوشتن یا چاپ دارید؟

من همیشه کاری در دست دارم. پوشه هایی در کامپیوترم دارم که سوژه هایی است که یادداشت کرده ام و پلات هایی است که ممکن است چندین و چندبار تغییرشان بدهم تا بالاخره در ذهنم برسند و آماده تولد کلمه شوند.

گفتگو با خانم تکین حمزه لو ادامه دارد…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =