چرا باید عذرخواهی رضا رشیدپور را پذیرفت؟

رضا رشیدپور مجری با سابقه رادیو وتلویزیون که این روزها برنامه «حالا خورشید» را از شبکه ۳ سیما روی آنتن دارد در پستی در اینستاگرامش از پخش آیتمی گزارشی برنامه در گفتگو با خانم شهلا ریاحی پوزش خواست. ماجرا از آنجا آغاز شد که در این گزارش پرسشهای مصاحبه کننده با پاسخهای بی ربط و اشتباه هنرمند سالخورده کشورمان همراه بود. شاید کمتر کسی بود که از بیماری آلزایمر خانم «شهلا ریاحی» اطلاع داشت اما پخش این گفتگو به این خبر دامن زد.

بیمار بودن مسأله بدی نیست چرا که بیماری جزء لاینفک زندگی بشری است و هر انسانی در طول زندگانیش با بیماریهای مختلفی دست وپنجه نرم می کند اما آنچه که بد و ناپسند است نشان دادن تصویری  رقت آور یا خنده دار از بیمار در رسانه های گروهی است. چیزی که به طور ناخواسته در برنامه «حالا خورشید» اتفاق افتاده و موج گسترده ای از اعتراضات را در فضای مجازی به همراه داشته است. همین اعتراضات باعث شده است که تهیه کننده و مجری این برنامه در پیامی در شبکه اجتماعی اینستاگرام چنین بنویسد:

«سلام. شب بخیر. کوتاه می‌نویسم. نقد شریف و دلسوزانه برخی از مخاطبان و اهالی گرانمایه رسانه درباره ویدیوی گفت‌وگو با بانو شهلا ریاحی را خواندم. هر چند که اطمینان دارم نیت ما از تولید این قسمت از برنامه را به خوبی می‌دانید اما صادقانه عرض می‌کنم که تذکرتان کاملا به جا بود. متاسفانه آن شب به دلیل خستگی بیش از حد و بیماری، این ویدیو را قبل از پخش بازبینی نکردم. این مهم نیست که کدام یک از دوستان من در گروه حالا خورشید این کم سلیقگی سهوی را مرتکب شده باشند. واقعیت حرفه‌ای آن است که مسئولیت این نقص کاملا بر عهده من بوده و لازم می‌دانم به احترام منتقدان بزرگوار و مخاطبان نکته سنج، دست به سینه تعظیم کرده و تمام قد عذرخواهی کنم. یک دنیا سپاسگزارم که حواستان به ما هست و نواقصمان را تذکر می‌دهید. به وجودتان افتخار می‌کنم.»

اکنون مسأله اینجاست که برخورد افکار عمومی با این عذرخواهی چگونه تفسیر می شود؟

گروهی معتقدند اتفاق خاصی نیفتاده ، خانم ریاحی هم مثل خیلیهای دیگر آلزایمر گرفته ، اتفاقا پاسخهایش به پرسشهای مصاحبه کننده خیلی هم خنده دار و بانمک بود و نیازی به عذرخواهی هم نداشت. بعضی دیگر می گویند آقای رشیدپور چه دل خحسته ای دارد! صدها اتفاق بدتر در رادیو و تلویزیون رخ می دهد اما هیچ کس عذرخواهی نمی کند ، از آن بالاتر بسیاری از اتفاقات ناگوار فرهنگی اقتصادی و اجتماعی روی داده است و کسی هم ککش نگزیده است چه خواسته مسولیت بپذیرد و عذرخواهی کند حالا این چه معنی می دهد یک مجری از پخش یک گزارش از مردم پوزش بخواهد؟

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

عده ای هم می گویند آقای رشیدپور تکلیفش با خودش روشن نیست، او مدتی قبل ممنوع التصویر بود و درفضای مجازی علیه رئیس اسبق صداوسیما پیام ویدئویی می داد و اکنون که با تغییر مدیریتها در صداوسیما باز هم به تلویزیون برگشته است از بیم تکرار ممنوعیت دوباره پیشدستی کرده و عذرخواهی می کند.

فارغ از این نظرها و نظرهای محترم دیگر هموطنان عزیزم این بنده معتقدم اقدام آقای رشیدپور در عذرخواهی از مردم یک اقدام پسندیده و در نوع خود کم سابقه و قابل تقدیراست. واقعیت اینجاست که ما در سالهای اخیر با دو مسأله مهم در حوزه رسانه ای  مواجهیم که کمتر در صداوسیما مورد توجه قرار می گیرد:

مسأله اول ادب رسانه ای است. متأسفانه در سالهای اخیر مسأله ادب کمترین دغدغه رسانه ملی بوده است. ریشه یابی آن در این گفتار نمی گنجد اما برای اثبات آن کافی است برخی از بخشهای خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران را در هفته گذشته مرور کرده تا متوجه شویم خبر که رسمی ترین گفتار رسانه ای است چگونه در معرض خطر بی ادبی قرار گرفته است.

مسأله دوم عدم اهتمام به وضعبت آموزش کارکنان صداوسیماست. مسأله ای که این روزها به طورکلی تحت الشعاع سایر دغدغه ها از جمله دغدغه های سیاسی و مالی قرارگرفته است و آموزش را از اولویت کار خارج کرده است.

عذرخواهی رضا رشیدپور از همین دو منظر قابل توجه است. چرا که عذرخواهی ایشان نشان می دهد هنوز ادب بخشی از تفکر برنامه سازان و مجریان رسانه ملی است ثانیا تأثیر آموزش در نیروهائی مانند ایشان باعث می شود که جایگاه مخاطب را محترم بشمارد و این مسولیت پذیری بخشی از آموزشهای برنامه سازی است که سابق بر این جدی تر گرفته می شد.

به همین دلیل است که انتظار می رود مردم شریف و مخاطبان محترم برنامه «حالا خورشید» و به طور مستقیم خانواده محترم  بانوی هنرمند«شهلا ریاحی» عذرخواهی این مجری فهیم را بپذیرند، هرچند بهتر بود این عذرخواهی از همان آنتن و مدیومی که برنامه در آن پخش شده بود صورت می گرفت نه در فضای مجازی.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 2