خوک، بچه، آتش به روایت اصغر شاهپوریان

خوک، بچه، آتش

به روایت اصغر شاپوریان

اصغر شاپوریان از چهرهای فعال فرهنگی و از مخالفان رژیم پهلوی در دهه ۱۳۵۰ بود که در مبارزات مردمی مردم شیراز در آن دوران شرکت داشت. فصلنامه سرزمین هنر در این شماره ی جدید خود که به مناسبت پنجاهمین سالگرد برگزاری جشن هنر شیراز پرونده ای تحقیقی منتشر کرده است در مصاحبه ای با این چهره ی فرهنگی درباره  ماجرای نمایش خوک بچه آتش گفتگوی مفصلی انجام داده است که حاوی نکات مهمی درباره ی این نمایش و مخالفت مردم ، متدینین و روحانیون سرشناس انقلابی فارس در این زمینه است.

 این نمایش توسط یک گروه مجارستانی در یک مغازه در خیابان فردوسی شیراز انجام شد که به دلیل صحنه های غیر اخلاقی در شب اول ماه مبارک رمضان شعله ی خشم مردم شیراز را برانگیخت و برای نخستین بار رژیم پهلوی را وادار به توقف این نمایش و تعطیلی جشن هنر حتی قبل از وقوع انقلاب اسلامی در  سال ۱۳۵۷ انجامید.

خوک، بچه، آتش
خوک، بچه، آتش

در بخشی از این مصاحبه به نقل از اصغر شاپوریان می خوانید:

دوستان ما گفتند که صحنه ای در آن تأتر هست که یک فردی که حالا در واقع به نحوی حالا یا آرتیست بازی هست یا به هر حال نقش اول را دارد به یک زنی تجاوز می کند و این تجاوز را کاملاً عریان نشان می دهند و البته خوب هیچ امکان فیلمبرداری هم آن موقع نبود فقط نقل بود . به نظر می رسید که این مسئله واقعیت داشت علتش هم عکس العمل هایی بود که ساواک و استانداری آن زمان سریع خودشان رو جمع کردند و این تئاتر را بعداً تعطیل کردند. اگر واقعیتی نداشت خوب لازم نبود تئاتر تعطیل بشه البته می دانید که جشن هنر هم یک هفته بود یعنی فرصت زمانیش زیاد نبود این ماجرا هم مثلاً بعد دو سه شب که اجرا شده بود در سطح جامعه مطرح شد. تا اینکه مثلاً حالا افراد بخواهند کاری اتفاق بیفتد جمعش کردند ولی یکی دو شبش واقعاً اجرا نشد. یعنی آنجا اعلام کردند تعطیل شد بچه ها هم که رفته بودند تحقیق کنند دیدند همه چیز تعطیله به هر حال ما فکر کردیم که روحانی ها در این زمینه کاری بکنند. دنبال این بودیم که اگر بشود مثلا اعلامیه ای بدهند تقبیح کنند این موضوع را واز بازار بخواهند تعطیل کنند که به آقای آسیدعبدالحسین دستغیب خیلی مراجعه کردیم و آقای شیخ بهاءالدین محلاتی خدا رحمت کند هر دوی اینها را بهشون مراجعه کردیم توضیح دادیم .آن آقا هایی که خودشون اظهار می کردند که رفتند دیده اند همراه ما بودند و آقای عباس زادگان بود که آن هم باز از کانال های دیگری ایشان فهمیده بود ولی با ما در رفتن پیش آقای محلاتی و دستغیب همراهی کردند.

متن کامل این مقاله را در شماره ۳و۴ فصلنامه سرزمین هنر مطالعه فرمایید. برای تهیه ی این شماره و شماره های پیشین می توانید با تلفن ۰۲۱-۲۲۲۲۰۱۳۹ و یا تلفن همراه ۰۹۱۹۴۴۶۴۶۷۲ تماس حاصل فرمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 6