درگذشت «شیدا جاهد» خواننده موسیقی سنتی ایران

خانم «شیدا جاهد»، خواننده موسیقی سنتی ایرانی،  شب گذشته (یکشنبه ۲۸ فوریه/۹ اسفند) در بیمارستان لاله در تهران درگذشت.

شیدا جاهد را بسیاری از علاقمندان موسیقی با آلبوم شیدا می شناسند.آلبومی که به صورت ایمائی اشاره به نام خواننده یعنی خانم شیدا جاهد و گروه «شیدا» اشاره داشت که زمانی یکی از مشهورترین گروههای موسیقی ایرانی بود.

شاید همین دو فاکتور به همراه بازخوانی تصنیفهای ماندگار  «علی اکبرخان شیدا» باعث آن شد که آلبوم «شیدا» اولین آلبوم خانم جاهد به پرفروشترین آلبومهای موسیقی سنتی این سالها تبدیل شود.

خانم جاهد چندی پیش در پی تشدید بیماری‌اش، سرطان، به کما رفته بود و در این بیمارستان بستری شده بود.

شیدا جاهد، که نام اصلی او امجدالملوک جاهدیان بود، خواننده و از بنیانگذاران گروه موسیقی کرشمه، که در اغلب آثار خود، با همسرش مسعود جاهد همخوانی می‌کرد، شامگاه ششم اسفندماه در بیمارستان لاله تهران به کما رفته بود.

“پنجره باز می شود”، و “کوچه های بی نشان” نیز آلبوم های بعدی این گروه بود.

درحالیکه  تعدادی از آلبومهای ایشان در سالهای اول دولت محمود احمدی نژاد اجازه انتشار یافت، اما همان دولت  آلبوم‌ دیگر این گروه با عنوان “خسته‌ام از این کویر” را به تشخیص وزارت ارشاد ممنوع اعلام کرد و آن را جمع‌آوری کرد.

مسعود جاهد مدتی قبل در گفت و گو با سایت موسیقی ما گفته بود:‌ “هیچ وقت دلیل این ممنوع‌الکاری را برایمان توضیح ندادند؛ اما همین ماجرا یک سکوت دردآوری در زندگی هنری من ایجاد کرد. در این سال‌ها علاوه بر آنکه نتوانستم اثری را به انتشار درآورم، هیچ اثری نیز خلق نکردم و این ممنوع‌الکاری به نوعی من را در سکوتی مطلق فرو برد.”

«هنرلند» درگذشت این بانوی هنرمند را به خانواده وبازماندگان دیگر ایشان به خصوص همسر گرامی و علاقمندان موسیقی سنتی ایران تسلیت می گوید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 16 = 21