دریغا ای دریغا ای دریغا:حمید سبزواری درگذشت.

استاد حمید سبزواری شاعر معاصر ساعتی پیش دارفانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پر کشید.

 نام اصلی او «حسین ممتحنی» بود که به حمید تخلص می کرد . او متولد ۱۳۰۴ در سبزوار بود و از همین رو  و نیز به دلیل برخی فعالیت های سیاسی در بزرگسالی به حمید سبزواری شهرت پیدا کرده است .پدرش عبدالوهاب و پدر بزرگش ملا محمد صادق ممتحنی هر دو شاعر بودند . اصول شاعری را از پدر خود آموخت که در بزرگسالی نابینا شده بود .از آنجائیکه مادرش بانویی باسواد بود و تمام حروف را در دوران پیش از مدرسه به او آموزش داده بود وقتی به مدرسه رفت در کلاس اول می توانست بسیاری از کتاب ها را بخواند .

از همان ابتدا طبع شعر و علاقه و استعداد موسیقی در وجود حمید عجین شده بود ، به همین خاطردر دوران مدرسه گاهی ، شعرهای موجود در کتاب ها را برای خودش و سایر هم کلاسی ها بصورت آهنگین زمزمه می کرد .پدرش از دوران کودکی متوجه طبع شاعرانه حمید شد .

وی در ایام ماه محرم یکی از سالهای کودکی حمید جریان شهادت حضرت علی اصغر را برای پسرش تعریف کرد و حمید به صورت خودجوش برای این قضیه شعری سرود و پدرش به اصلاح آن پرداخت . از آن به بعد شعر گفتن را به صورت جدی تری دنبال کرد . وی در دوران قبل از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، در سبزوار ازدواج کرد .

استاد چند دهه ابتدایی عمر را در شهر زادگاه خود سپری کرد . در آن سالها به انجمن های شعر سبزوار می رفت و با برخی شاعران قدیمی و معلمان بازنشسته ادبیات سبزوار آشنایی نزدیکی برقرار کرد . آقایان شاهرخی ، مروجی ، مجمع الصنایع ، فاضل و … از دوستان دوران جوانی حمید در سبزوار بودند . همچنین دکتر علی شریعتی نویسنده و اندیشمند بزرگ معاصر نیز از مرتبطین با حمید سبزواری بوده است و مهمتر از همه اینکه شروع آشنایی و دوستی استاد سبزواری با مقام معظم رهبری مربوط به همان سالهایی است که آیت الله خامنه ای که در آن زمان طلبه جوان و مبارزی بود ، در نتیجه تعقیب و گریزهای سیاسی با مأموران رژیم پهلوی مدتی در سبزوار و نزد دوستان انقلابی خود پنهان شده بود و نخستین دیدارهای نزدیک حمید و مقام معظم رهبری در آن سالها و در شهر سبزوار رقم خورد .

حمید سبزواری به دلیل روحیه آزادگی و ظلم ستیزی که داشت ، فساد سیاسی و اوضاع بد اجتماعی دوران طاغوت را بر نمی تابید و به ناچار از همان ابتدای جوانی، خود را مجبور به مبارزات سیاسی دید .وی در آن سالها به دنبال پیدا کردن بهترین راه رهایی به گروه ها و حزب های مختلفی که علیه رژیم شاه مبارزه می کردند ، سرک کشید اما در نهایت از چند سال قبل از پیروزی انقلاب ، به مسیر مقدس خط امام و انقلاب اسلامی جذب شد .

به خاطر همین فعالیت های انقلابی اش ، در چند مرحله تاوان های سنگینی را تحمل کرد . از جمله اینکه پس از کودتای ۲۸ مرداد از آموزش و پرورش اخراج شد اما  مدتی بعد به استخدام بانک تجارت سبزوار درآمد . و سپس زندگیش را به تهران انتقال داد و بدین ترتیب خود را به کانون فعالیت های انقلابی و سیاسی آن زمان رساند .

فعالیت های وی در تهران به اوج خود رسید تا آنجا که ماندگارترین سرودهای انقلاب اسلامی ایران را سرود و برای همیشه هنر متعهد خود را در ذهن و حافظه تاریخی میلیون ها ایرانی مسلمان ثبت نمود .هرچند استاد سبزواری به لحاظ سیاسی زندگی فعالانه و پرماجرایی داشته است ، اما در زندگی خانوادگی همواره در کسوت همسری مهربان و همدل و پدری دلسوز و متین ظاهر شده و زندگی آرامی را تجربه کرده است .

از آثار حمید سبزواری می توان به : دیوان اشعار ، کاروان سپیده ، یاد یاران ، سرود درد ، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد .استاد سبزواری در نتیجه مبارزات جانانه انقلابی ، سالها تلاش صادقانه شغلی و ذوق و قریحه بالای شاعری تاکنون افتخارات متعددی را کسب کرده است . در ادامه به صورت خلاصه به تعدادی از افتخارات ایشان اشاره می کنیم :

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

۱- سرایش سرود خاطره انگیز خمینی ای امام که همزمان با ورود حضرت امام (ره) به ایران در فرودگاه مهرآباد اجرا و همه گیر شد. به خاطر اثر بخشی، زیبایی و اثرگذاری فوق العاده ای که دارد،در حال حاضر در حال ثبت در فهرست آثار معنوی کشور است.

۲-سرایش تعداد بسیار زیاد دیگری از اشعار خاطره انگیز و ترانه های پرمعنی برای انقلاب اسلامی ایران ،دفاع مقدس،حرکتهای مردمی وشخصیت ها و چهره های برجسته کشور در دهه های اخیر،که بسیاری از این سرودها به ویژه در سالهای ابتدایی انقلاب ورد زبان همه مردم ایران شده بود.

۳- تحسین و تقدیر امام خمینی از برخی سروده های حمید سبزواری . به طوری که امام خمینی با شنیدن ترانه «ای مجاهد شهید مطهر» که در رثای آیت الله مطهری سروده شده بود ، فرمودند: انقلاب ما امروز به چنین سرودها و موسیقی هایی نیازمند است.

۴-مقدمه نویسی مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب های شعر حمید سبزواری. به طوری که حمید تنها شاعری است که مقام معظم رهبری تا کنون برای کتاب وی مقدمه نوشته است.

۵- انتخاب استاد سبزواری به عنوان کارمند نمونه کشور در دهه ۷۰

۶- دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر از دست ریاست جمهوری وقت ایران در دهه ۷۰

۷- انتخاب یکی از کتاب های شعر استاد به نام سرود سپیده به عنوان کتاب سال

۸-برگزیده شدن استاد به عنوان چهره ماندگار شعر و ادبیات کشور در سومین دوره از همایش چهره های ماندگار کشور در سال ۱۳۸۲(منبع:اداره تبلیعات اسلامی سبزوار)

به گزارش خبرنگار ایسنا گفته می‌شود، وصیت مرحوم سبزواری دفن در خانه قدیمی‌شان در شهر سبزوار بوده است و پسر آن مرحوم امروز با مسئولان سبزوار جهت اخذ موافقت با اجرای وصیت استاد، جلسه خواهد داشت.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

65 + = 67