مراسمی برای تشکر از خود | تأملی بر آیین افتتاح نمایشگاه « و آن دقایق آبی»

و آن دقایق آبی | مراسم تشکر ازخودِ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس!

جبارآذین

مراسمی باعنوان « و آن دقایق آبی… » به همت بنیاد فرهنگی روایت و با حضورجمعی از مسؤلان این بنیاد و بعضی مدیران سینمایی و اصحاب رسانه، گروهی از هنرمندان و خانواده های شهدا و جانبازان و چندمشتری دائمی جشن ها و مراسم هنری وسینمایی! بعدازظهر شنبه اول مهرماه ۱۳۹۶ در تالارسوره حوزه هنری برگزار شد.

گرچه مراسمی حرفه ای، استاندارد و درشأن پاسداشت هفته دفاع مقدس و هنرمندان این حیطه نبود، ولی در کل به عنوان یک دورهمی فرهنگی و معنوی از دیگر برنامه های بی ربط و نامناسب این روزها، قابل تحمل و تأمل تر بود.برنامه های مختلفی در مراسم یادشده به اجرا در آمد که قابل توجه ترین آن ها، صحبت های محمد شیخ طادی در دفاع ازجانبازان اعصاب و روان؛ و پراشکال ترین بخش آن، افزون بر ایرادهای فنی و هنری مراسم،اهدای جوایز به بخشی از هنرمندان عرصه مقاومت و ایثاربود که کمی تا قسمتی ایجاد شبهه کرد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

مسأله این بود که در آیین افتتاح نمایشگاه و آن دقایق آبی ازفیلم هایی و سازندگان آنها تجلیل شد که هنوز آثارشان ساخته یا کامل نشده و یا به نمایش عمومی درنیامده است، مانند «به وقت شام» و «امپراتورجهنم» . همچنین جای عده ای ازسازندگان فیلم های دفاع مقدسی که در سال گذشته وجاری ،فیلم هایی اکران کرده اند، درصف دریافت کنندگان جوایز خالی بود و تنها به چند فیلم که اغلب به نوعی از تولیدات انجمن مذکورمحسوب می شدند یا موردپسند آنهابودند، توسط آدم مهم های سینما!جوایزی داده شد. جالب آنکه به فیلم های «یتیم خانه»، «ماجرای نیم روز» و… هم جایزه دادند، حال این فیلم ها کجای سینمای دفاع مقدس جای دارند، فقط تجلیل کنندگان می دانند وبس ! درهرصورت، این برنامه هم یک مراسم مانند دیگر مراسم مناسبتی بود که به بهانه هفته دفاع مقدس برگزارشد و با آنکه رنگ وبوی محرمی و دفاع مقدسی داشت، اما تأثیرمحرمی و مقاومتی در حوزه های فرهنگی و هنری و تولیدات ارزشی و حمایت ازسینماگران نداشت. با این همه،گفتنی است که یکی ازمراکزمهم، تاثیرگذار، برجسته و تعیین کننده در عرصه، شکل دهی و قوام و ارتقای سینمای دفاع مقدس و انقلاب در کشور، می تواند انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از زیرمجموعه های بنیادفرهنگی روایت فتح باشد، البته به شرطها و شروطها، چراکه واقعیت ها نشان می دهد، پس از گذرسال ها، این انجمن نتوانسته در حد امکانات، موقعیت و بضاعت خود به سینمای مقاومت بپردازد و سینماگران گونه دفاع مقدس و تولید آثار انقلابی و دفاع مقدسی را سامان دهد.آنچه تاکنون ازسوی انجمن یاد شده با تمام کوشش هایش ارائه شده، بسیار ضعیف تر و کمتر ازانتظارها بوده است.

و آن دقایق آبی
                                               آیین افتتاحیه ی و آن دقایق آبی

برگزاری مراسمی مانند آنچه ازسوی روایت فتح  انجام شد، با آنکه ازهیچ بهتر است، لیکن کلیت و سمت و سوی سینمای کشور را شامل نمی شود و بیشتر محفلی و گروهی است، لذا تأثیرات ثمربخش و پایدار و تعیین کننده در سینمای ایران و تولید آثارارزشی و  مقاومتی ندارد. انجمن مورد بحث، یک محفل نمایش و نقد و بررسی فیلم با عنوان سینما روایت هم داشت که هرچند این اواخر بیراه می رفت،اما درحد خود جایگاه و اعتبارداشت که به ظاهر تعطیل شد. راهبران بنیاد یادشده برای تداوم و تعالی سینمای انقلاب و دفاع مقدس، باید طرحی دگراندازند، وگرنه تولید چند فیلم متوسط و اجرای دوسه مراسم محفلی در سال و برگزاری جشنواره ای که به رغم ظرفیت فراوان،به دلایلی چند نمی تواند سینمای به خواب رفته و بیمار ایران را بیدار و درمان کند، راهبردی تأثیر گذار، تعیین کننده و هدایتگر سینما و سینماگران متعهد ایران اسلامی و زمینه ساز تولیدات شایسته و هنرمندانه و متعهدانه در سینما نیست! بنیاد روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره مقاومت، باید نه در تبلیغات که در اجرا و عمل، برای کمک به اداره، هدایت و رهبری و شکوفایی سینمای ملی و ایرانی، بالغ و بالنده شوند.


*عکسهای این نوشته از محمد محسنی فر بوده و از خبرگزاری مهر استفاده شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

96 − = 86