ده روز ده سرود – قسمت چهارم:برپاخیز…

بر پا خیز از جا کن – آخرین روزهای شاه

«برپاخیز از جا کن، بنای کاخ دشمن»گفتن این جملات در روزگاری که هنوز حکومت پهلوی برسرکاربود شهامت زیادی می خواست گرچه ،روزهای آخر عمر سلطنت پهلوی نزدیک میشدشعارها ازاین هم تندتر بود .به هرحال این مطلع یک سرود انقلاب مشهور در سال ۱۳۵۷ بود ترانه ی انقلابی«بر پا خیز»را علی ندیمی سروده است اگرچه برخی هم  شعر این ترانه را به سیاوش کسرایی منصوب کرده بودند .

علی ندیمی می گوید :

تا پیش از این که به ایران بروم (قبل از انقلاب اسلامی) ، ۱۲ سال اجازه‏ ی ورود به ایران نداشتم و به دلیل فعالیت‏های سیاسی‏ ای که آن موقع داشتم، دولت ایران پاسپورت مرا گرفته بود. من سال‏ها دبیر فدراسیون دانشجویان ایرانی در اتریش بودم و در سال ۱۹۷۶ نیز در کنگره‏ ی کنفدراسیون جهانی به عنوان دبیر تشکیلات انتخاب شدم. به دلیل این‏گونه فعالیت‏های سیاسی نمی‏توانستم به ایران بروم. تابعیت ایران را از من سلب کرده بودند.وقتی دولت بختیار انحلال ساواک را اعلام کرد، من هم بعد از ۱۲ سال به ایران بازگشتم و مطابق معمول و بنا به علاقه‏ ای که داشتم، تقریبا هر روز جلوی دانشگاه تهران در تظاهراتی که آن زمان برگزار می‏شد، شرکت داشتم.
در یکی از این تظاهرات‏ طرح یک سرود بیرون آمد. به هر حال ترانه‌ی «خلق متحد» با صدای سرجیو اورتگا، الهام‌بخش ترانه‌ی «برپاخیز» بوده است .سعید تقدسی همراه با آقای بیژن قادری که الان در امریکا هستند و با همراهی بسیاری از هنرجویان هنرسرای عالی موزیک ‏آهنگ را تنظیم کردند. بعد هم سعید ماده‏ ی خام را برای من به خانه آورد و من هم شعر «برپا خیز» را روی آهنگ گذاشتم. بعد از چند روز همراه با همان دانشجویان هنرسرای عالی موزیک ایران به استودیو «بِل» در تهران رفتیم و سرود در آن‏جا ضبط شد.

پخش اولیه‏ ی آن زیرزمینی بود. آن موقع هنوز نتیجه‏ ی مبارزه تعیین نشده بود، رژیم حاکم (دولت بختیار) بر سر کار بود و احتمال همه چیز هم داده می‏شد. از جمله این که شک و ظن بسیار قوی‏ ای وجود داشت که احتمالا  کودتایی صورت خواهد گرفت. بر این اساس بود که این سرود ابتدا به صورت زیرزمینی پخش شد و توسط نوارهای کاستی که بچه‏ ها تکثیر می‏کردند انجام می‏گرفت.

ولی روزی که رادیو به دست نیروهای مخالف رژیم شاه افتاد، نوار اصلی به رادیو رفت و بلافاصله پخش شد. پخش سرود چندین ماه از رادیو ادامه یافت تا این که از پخش آن جلوگیری کردند.

 

این سرود گرچه یاداور روزهای شکوهمندانقلاب اسلامی است اما ظاهرا به دلیل سؤاستفاده گروههای اپوزیسیون از آن ،دراین سالها کمتر در رادیو وتلویزیون مورداستفاده قرار می گیرد.نشر این سرود درهنرلند صرفا به دلیل نوستالژی روزهای انقلاب اسلامی است نه پیشنیه شاعر وپسینه سرود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

53 + = 63