نقد فیلم رگ خواب – اختصاصی هنرلند از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

توی باغچه ها پاییز اومده پی نامردی……..

یادداشتی بر فیلم رگ خواب

خلاصه فیلم رگ خواب :

زن جوانی پس از جدایی،بدنبال کار به یکی از هزاران مردی که با چهره ای موجه سر راهش ظاهر میشود پناه میبرد و…….

شناسنامه فیلم رگ خواب:

تهیه کننده و کارگردان:حمید نعمت الله/فیلم نامه:معصومه بیات/طراح چهره پردازی:سهند ترابی/موسیقی:سهراب پور ناظری/بازیگران:لیلا حاتمی،کورش تهامی،الهام کردا،لیلا موسوی،حسین عرفانیان،خسرو بامداد،حمید رضا آذرنگ،بامداد نعمت الله

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

نقد فیلم رگ خواب :

حمید نعمت الله سینما را خوب می شناسد و میداند که باید چگونه با مخاطب ارتباط برقرار کند.او دراین فیلم با بهره گیری از عناصر مختلف و متنوع چون فیلمنامه قوی،بازیگران توانمند،فیلمبرداری و تدوین درخشان،چهره پردازی و گریم ارزشمند،صحنه پردازی خوب،استفاده از نمادها و در نهایت موسیقی خوب توانسته بود به یکی از موضوعات فعلی جامعه ایرانی بپردازد.
طلاق،بی پناهی،بیکاری،بی عشقی و پناه آوردن به دیگران و….شاید موضوع تازه ای نباشداما اینکه فیلمسازی بتواند از آن فیلمی تاثیر گذار بسازد حرف دیگری است.
شاید بتوان فیلم را به دو بخش تقسیم کرد.بخش اول آن از طلاق مینا و رها شدن او در جامعه شروع می شود.با یافتن شغلی کاذب به دامان مردی می افتد که ظاهری موجهه دارد و خلاء های روحی و روانی او را پر می کند.ولی در نهایت مینا متوجه خیانت مرد می شود.
این بخش به یکی از سکانسهای بی نظیر فیلم ختم می شود.سکانسی با بازی خیره کننده لیلا حاتمی با نمادی از گربه ای که در آغوش دارد.موسیقی این سکانس با شعریی از حسین منزوی با صدای فریاد گونه همایون شجریان پیوند می خورد و دردی بی پایان را فریاد میزند……یک نفر داره جار می زنه جار……آی غمی که مثل یک بختک شده ای آوار از گلوی من دستاتو بردار……..
این سکانس می توانست سکانس پایانی فیلم باشد.پایانی باز برای قصه ای که غصه اش پایانی ندارد.
تا اینجای کار هم، بازی خیره کننده لیلا حاتمی،روند قصه و موسیقی و…می توانست تضمین کننده نگاه ویژه داوران و مردم و ضمانت چند جایزه باشد.

اما فیلمساز به این بسنده نمی کند.در بخش دوم فیلم تلاش بر این دارد که سرنوشت زن را مشخص کند.پی در پی به تعریف نما دهای از قبل مشخص شده می پردازد.سپس شخصیت واقعی کامران(کورش تهامی)را افشا میکند.
زن حامله در خیابان رها می شود،سقط جنین میکند،به گرم خانه شهرداری برده می شود،پدری که او را طرد کرده مریض شده و می میرد و….
لیلا حاتمی (مینا) که از ابتدای فیلم از طریق تک گویی درونی(نریشن) قصه اش را با پدرش مطرح می کند در چهلمین روز فوت پدرش بر سر مزار او قول می دهد که شخصیتشش عوض شده و روی پای خود خواهد ایستاد.این سکانس هم به صدای همایون شجریان با شعری از مولانا پیوند می خورد:
ماییم و موج سودا ‘شب تا به روز تنها
خواهی بیا ببخشا،خواهی برو جفا کن

رگ خواب

بخش دوم فیلم اگر هم نمی بود و فیلمساز به مخاطبش اطمینان میکرد که پیام او را درک کرده ،شاید بهتر بود.

به هر حال استفاده و بهره گیری فیلمساز از موسیقی در بسیاری از سکانسها خصوصا سکانسی که نمی توانست از تصویر و کلام بهره ببرد عالی و خیره کنند بود.(صحنه نواختن تنبک توسط کامران).
موسیقی نیمه اول با شعر حسن منزوی و پایان فیلم با شعر مولانا نیز تاثیر خود را بر مخاطب گذاشت.
بازی لیلا حاتمی در این فیلم در نقشی چند لایه بسیار درخشان بود که ضمن تثبیت او به عنوان یک بازیگر قدرتمند امید آن میرود که نوید سیمرغ به همراه داشته باشد.
توانمندیهای کورش تهامی به مدد تلاش شخصی و کارگردانی کار بلد، نمود بیشتری پیدا کرد.
گریم و چهره پردازی رگ خواب قابل توجه و تامل بود.
ریتم فیلم مناسب و تدوین و فیلمبرداری ارزشمند می نمود.
در یک کلام رگ خواب یکی از دیدنی های جشنواره امسال است و نوید نگاههای ویژه ای را به تک تک عواملش می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حمید می گوید

    چه جالب، پیرنگ و درون مایه فیلم خیلی برام جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

60 − 58 =