گفتگو با مهمان نوروزی هنرلند:سیامک گلشیری- قسمت دوم

در قسمت اول گفتگو، از آقای سیامک گلشیری در مورد رقابت کتابهای ترجمه کودک و نوجوان با کتاب های تالیفی نویسندگان ایرانی سوالاتی را مطرح کردیم که ایشان هم پاسخ های دقیقی به پرسشها دادند. و حالا در این قسمت ، ادامه گفتگو در همین زمینه با ایشان را دنبال میکنیم.

هنرلند آیا انتشارات ها از از کتابهای کودک و نوجوان استقبال میکنند و در جهت معرفی و تبلیغ آنها تاثیر گذار هستند؟

همه این کار را نمی‌کنند. بعضی از انتشاراتی‌های بزرگ تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهند. ولی این کار مداوم نیست، یا لااقل در باره‌ی همه‌ی کتاب‌های‌شان این کار را نمی‌کنند. من تعجب می‌کنم که بعضی از ناشران میان کتاب‌های‌ خودشان هم تبعیض قائل می‌شوند. اصلاً از چنین کاری سر درنمی‌آورم. یک بار با ناشری در باره‌ی کاری صحبت می‌کردم. احساس کردم از بعضی از کارهایی که درآورده راضی نیست. با اینکه آن کارها به گمان من آثار خوبی بودند و فروش خوبی هم داشتند. در این مملکت اتفاقاتی می‌افتد که واقعاً آدم از آنها سر درنمی‌آورد. البته به‌خاطر این است که آدم‌ها جایگاه واقعی خودشان را نمی‌دانند.

هنرلند آقای سیامک گلشیری ، یکی از کارهای اخیر شما کتاب “داستان انتقام” است که در همین حوزه از انتشارات افق منتشر شده است. در مورد ژانر این کتاب برایمان توضیح بدهید.

یک داستان کاملاً رئالیستی است و در یک شب اتفاق می‌افتد. معلمی کاری کرده که باعث اخراج دو محصل شده و آنها به فکر انتقام می‌افتند و باعث می‌شوند شبی بسیار پرحادثه به‌وجود بیاید. شب ترسناکی که به گمانم خشونت زیادی در آن اتفاق می‌افتد، اما این رمان به گمانم خشونت است علیه خشونت. فکر می‌کنم یکی از تأثیرات داستان انتقام، بیزاری از خشونت باشد، خشونتی که این روزها در خبرها زیاد می‌شنویم.

هنرلنددو نوع روایت در ادبیات نوجوان داریم . گونه ای که راوی در همان سن نوجوانی است، و گونه ای که راوی در سن بزرگسالی داستان را روایت میکند. آقای سیامک گلشیری، داستانهای شما عموما بر پایه کدام روایت است؟ و به عقیده شما نوجوانان با کدام یک رابطه بهتری برقرار میکند؟ 

در میان رمان‌هایم هر دو نوع کار را می‌بینید. اما اینکه نوجوانی داستان را از زبان خودش روایت کند، باز به این معنا نیست که حتماً رمان نوجوان است. شاید رمان بزرگسال هم باشد، درست مثل ناتور دشت. رمان آخرش می‌آن سراغم که از من در نشر چشمه منتشر شده، جنبه‌های رمان نوجوان دارد، اما به گمان من درر نهایت رمان بزرگسال است، هرچند بسیاری از نوجوانان هم آن را خوانده‌اند. من فکر می‌کنم مرز باریکی میان رمان نوجوان و بزرگسال وجود دارد. شاید در رمان نوجوان،، نویسنده بیشتر به حادثه بپردازد، اما ابعاد عمیق دیگری هم وجود دارد که از چشم نوجوان دور نمی‌ماند. کمااینکه من فکر می‌کنم حتی کسی که رمان نوجوان می‌نویسد حتماً باید امروز به آن توجه کند. شخصیت‌های عمیق قطعاً می‌تواند رمان نوجوان را بسیار پربار کند و درک عمیقی برای نوجوان داشته باشد.

هنرلندبرای سوال آخر در این قسمت از گفتگو مایلم نظر شما در درباره آینده ادبیات کودک و نوجوان بدانم. آقای سیامک گلشیری به عقیده شما آیا آشتی نوجوان با ادبیات داستانی داخلی صورت خواهد گرفت؟ 

این اتفاق همین حالا هم در باره‌ی بعضی از رمان‌ها افتاده. نه‌تنها رمان‌های خون‌آشام و بعضی از رمان‌های دیگر من، که فکر می‌کنم چندتا رمان ایرانی دیگر هم هست که نوجوانان ایرانی این روزها آنها را باعلاقه می‌خوانند. فروش این رمان‌ها مدام به‌طرز چشمگیری هر روز بیشتر می‌شود و د‌ر آینده مطمئناً تعداد این رمان‌ها بیشتر هم خواهد شد.

ادامه دارد…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 9 =