از نگاتیوهای سیاه تا آبهای نیلگون خلیج فارس:گفتگو با عبدالرحمن برزگر دبیر جشنواره منطقه ای سینمای جوان

عبدالرحمن برزگر رییس انجمن سینمای جوان بوشهر در گفتگو با خبرنگار اعزامی هنرلند از انجمنی گفت که از سال ۱۳۶۴ با نام سینمای جوان بوشهر کارش را آغاز کرده و از قدیمی‌ترین تشکّل‌های فرهنگی و هنری بوشهر است و به بدنه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما خدمت فراوانی کرده است.

پنجاه و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در بوشهر برگزار شد. از تبلیغات محیطی، برنامه نمایش فیلمها بطور منظم، اجرای کارگاهای آموزشی، چاپ کتاب درباره چگونگی روند انتخاب آثار و معرفی آثار تا ساخت اپلیکیشن موبایل ، نشان از برنامه ریزی دقیقی داشت، که جز همدلی عوامل و حس مسؤولیت چیز دیگری نمی توان برای دلیلش یافت. در این مورد با «عبدالرحمن برزگر» رییس انجمن سینمای جوان بوشهر به گفت‌و‌گو نشستیم تا به سوالهای ما درباره برگزاری جشنواره پاسخ دهد.

هنرلند به شما و سایر دوستانتان بابت این برگزاری جشنواره تبریک و خسته نباشید می‌گوییم.

 ممنونم که این فرصت را دادید که بتوانم درباره جشنواره ۵۶ منطقه‌ای سینمای جوان صحبت کنم و از فصلنامه وزین «سرزمین هنر» هم که سومین شماره آن قرار است به زیور طبع آراسته شود تشکر می‌کنم که دعوت ما را پذیرفتید و تشریف آوردید.

هنرلند نام زیبای خلیج فارس بر پیشانی این جشنواره سینمائی نشانده اید. ابتکار جالبی است.

-بله ادای دینی بود از سوی هنرمندان بوشهری به خلیج فارس چون استان بوشهر نزدیک ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس دارد و همسایه دیرین ماست.

هنرلند از جشنواره بگید .روند انتخاب آثار چگونه بوده است؟

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

-از زمان اعلام فراخوان تا الان ۲۸۵۰ اثر در بخش‌های فیلم، فیلمنامه و عکس وارد جشنواره شد. کار بسیار سختی بود در بین این همه اثر که در نوع خودش بی‌نظیر است، بتوانیم آثار خوبی را استخراج بکنیم. در بخش فیلمنامه سه داور، در فیلم پنج داور و در بخش عکس هم سه نفر برای انتخاب حضور داشتند. خوشبختانه هیات بازبین و هیات انتخاب داور کارشان را در بین آثار انجام دادند و توانستیم کارهای پذیرفته شده را در بخش‌های تجربی، داستانی، پویانمایی و مستند انتخاب کنیم. بعد از جدول‌بندی آنها در روزهای ۸ و ۹ اسفند به نمایش درآمد و بازدید برای عموم آزاد بود. سعی کردیم سازندگان آثار بتوانند در فضای صمیمی کارهای خودشان را ببینند و بتوانند آنها را نقد کنند. همزمان با اکران فیلمها کارگاه‌های آموزشی فیلمنامه نویسی و ایده پردازی در فیلمنامه با حضور استاد «حمیدرضا حافظی» که یکی از فیلمنامه‌نویسان خوب کشورمان هستند. در بخش عکس «سید‌حسین صافی» که ایشان یکی از مستندنگاران کشور هستند که تالیفاتی هم در این زمینه دارند و کارگردان معروف سینما «حمید نعمت‌الله»  را در کارگاه فیلمسازی داشتیم.

هنرلندخود جوانان بوشهر در این جشنواره چه آثاری داشتند؟ و نقش استان شما در سینمای کشور چگونه است؟

-از سال ۱۳۶۴ سینمای جوان بوشهر کارش را آغاز کرده و از قدیمی‌ترین تشکّل‌های فرهنگی و هنری بوشهر است و به بدنه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما خدمت فراوانی کرده است و همین الان حضور فعال دارند و همه این افراد به نوعی به مرهون و مدیون انجمن سینمای جوان هستند. افتخارات زیادی از جمله چند سیمرغ در بخش‌های فیلم کوتاه و مستند داریم و این حاصل تلاش همه دست‌اندرکاران فرهنگی بوشهر است. انشاالله بتوانیم ادامه راه این عزیزان باشیم و  امسال هم توی جشنواره نتایج خوبی بچه‌ها گرفتند.

هنرلند شور و شوق خاصی در فیلمسازان سینمای جوان به چشم می خورد و فارغ از اینکه در دوره‌های سیاسی مختلف، صحبت‌های زده می‌شود که سینما از بین رفته یا دیگر این سینما ویرانه‌ای بیش نیست،شاهد رویش‌های جدید در سینمای جوان هستیم. البته تعدادی فیلمهای که دیدم،به نظرم استفاده از تجربه‌های سینمای بیرون از مرزها است، شما چطور ارزیابی می‌کنید؟

-شما به نکته خوبی اشاره کردید. شاید اینگونه می‌شود گفت که بچه‌های سینما جوان در هر برهه زمانی قرار است تجربه جدیدی را انجام دهند. شما اگر فیلمهای دوسال قبل یا سه سال قبل را نگاه کنید رویکردش فرق داشت. البته زمان هیات انتخاب هم رویکردها تغییر می‌کند، البته باید کارها را در مجموع دید و تحلیل کرد و نمی شود در یک مورد خاص، کل فیلمهای کوتاه جشنواره را قضاوت کرد. به نظر من فیلمسازان جوان با این انرژی، پتانسیل و ظرفیتی که دارند، دیگر معطل تجهیزات گرفتن نمی‌شوند، خودشان به نوعی تجهیزات را تهیه می‌کنند. خودتان می‌دانید که سینما تجهیزات محور است و روز به روز تجهیزات مدرن‌تر می‌آید.

هنرلند آیا این حرف درستی است که باید آرزوی سازندگان جوان فیلم کوتاه در آینده، ساخت فیلم بلند حرفه‌ای و جذب تهیه‌کننده باشد؟

-البته تعدادی از نمونه‌های موفق سینمای جوان کشور، «سعید روستایی»(ابد و یک روز) و حتی «اصغر فرهادی» کسانی هستندکه از سینمای جوان خمینی‌شهر شروع کردند و الان می درخشند. اینجا ما «داریوش غریب‌زاده»(فیلمساز بوشهری) را داریم که سالهاست فیلم کوتاه می‌سازد یا «داریوش غضبانی» که مدتها فیلم کوتاه کار می‌کرد تا اینکه اولین فیلم بلندش(خماری۱۳۹۴) را ساخت. فیلم کوتاه خودش یک ژانر است. خیلی مفهومی و تجربه‌گراست. خیلی سخت است شما در مدت محدود زمانی کم‌گوی و گزیده‌گوی باشید. به نظر من این آزمون و خطاها در فیلم کوتاه خوب است و باعث می‌شود در فیلم بلند کمتر اشتباه کنید چون قبلا تجربه زیادی در فیلم کوتاه پیدا کرده‌اید. از این رو ما در انجمن سینمای جوان بوشهر به تازه‌کارها ، هنرجوها و فیلم اولی‌ها، کمکشان می‌کنیم، به آنها دوربین و تجهیزات می‌دهیم که بروند آنچه را که دوست دارند و دلشان می‌خواهد بسازند. سیاسی، غیر سیاسی هرچه که می‌خواهند بسازند. و خوشبختانه این کمکها نتایج خیلی خوبی برای بوشهر و سینمای ایران داشته است.

هنرلند بسیار متشکریم و برایتان موفقیت آرزومندیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

79 + = 87