عذر احمق بدتر از جرمش بود |نوشته وارده در اعتراض به گستاخی برنامه خندوانه به ساحت حضرت مولانا

ویدئویی که خواهید دیدبخشی از برنامه خندوانه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۵ است که در آن ناصر چشم آذر برداشت نادرست خویش از شخصیت جهانی حضرت مولوی را دربرابر دوربینهای تلویزیونی بیان می کند و  مجری برنامه (رامبدجوان) به جای اصلاح این گفتارباخنده خویش وی را به ادامه بیان توهین آمیزش ترغیب می کند. آنچه که می خوانید یادداشت یکی ازمخاطبان محترم “هنرلند” است که دراعتراض به مشی این برنامه پربیننده تلویزیون برای ما ارسال کرده  اند.

هنرمندی که  حضورهنری اش خنده را برلبها خشکاند ….

آن شب نیز همانند همیشه ،  منتظر  به تماشا نشستن حضور پرنشاط یکی دیگر از هنرمندان در استودیوی خندوانه  یعنی آقای  ناصر چشم آذر بودم . اما با اظهارات بی مایه ایشان  در خصوص حضرت مولانا ، لبخند من  به تعجب و سپس تلخند مبدل شد .

از آنجا که سیاق  این برنامه تقدیم شادیها  به این و آن و  آرزو کردن خوبیها برای دیگران است بی درنگ من نیز چند آرزو کردم :

  • کاش بزرگان موسیقی ( البته نه از نوع دیجیتالی و الکترونیکی آن ) با اعمال و رفتار خود به ما یاد می دادند که تنها درعرصه ای که به آن تعلق دارند وارد شده و در آن قدم زنند . پرواز در عرصه های بلند ، هنر بزرگان حقیقی است نه مجازی

 

  • آرزو دارم که بجای به رخ کشیدن تعداد برنامه های ضبط شده ، کمی هم به کیفیت این قبیل برنامه ها اندیشیده و یا حداقل خطوط قرمزی که هویت دینی و ملی ما را می سازد را رعایت کنیم .

 

  • می توانم آرزو کنم که صدا و سیما دروازه های تولید برنامه های مسلسلی خود را بی محابا نگشوده و برای آن سناریو داشته باشد . مثل آنکه قرار است که به بهانه خنداندن یاد بگیریم و یاد بدهیم . اگر توانایی یاد دادن نداریم ،  حداقل  ثمره های پیشینیان را به سخره نگیریم .
  • به نظر می رسد برنامه خندوانه مدتی است از مدار نظارتی سازمان صداوسیما خارج شده است و تکثر تعداد این برنامه در جدول پخش برنامه ها از میزان حساسیتهای فرهنگی لازم بر نظارت وارزیابی این برنامه کاسته است .پس آرزو می کنم اکنون که این سازمان با گذشت یک ماه از این ماجرا هیچ اقدامی در عذر این تقصیر نکرده است شایسته است سایر نهادهای نظارتی در برابر این گستاخی به وظایف خویش عمل کنند.

 

در انتها ، به اندیشه های بر گرفته از زمانه  برخی از هنرپیشگان هنر حق می دهم . فاصله هنراصیل موسیقیایی تا  رقص انگشتان بر کیبوردها بسیار است .

 

بهروز  حاتمی


عذر احمق بدتر از جرمش بود                  عذر نادان زهر هر دانش بود  (دفتر اول مثنوی -عذر گفتن خرگوش)

ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. معصومه می گوید

    سلام
    حضرت آقای چشم آذر نظر شخصی خودش رو گفته.
    وقتی میگیم حضرت مولانا و مقدس تراشی میکنیم باعث میشه تا یک نظر شخصی رو توهین تلقی کنیم.
    مولانا آزاداندیش بوده و فکر نکنم با همچین نظراتی ساحتش لکه دار بشه.
    بنابراین بهتر است که خیلی خودتون رو برای یک نظرشخصی ناراحت نکنید.

    1. ناشناس می گوید

      معصومه خانم …اگه اول اسم کسی بگن حضرت که نشونه تقدس نیست این علامت احترامه همونطورکه خودشماهم اول اسم آقای چشم آذر کفتین حضرت آقای چشم آذر….این نشونه ادبه …بعدشهم بی ادبی با ازاداندیشی متفاوته ..من کاری به این نوشته ندارم ولی خود فیلم نشون می ده که نه این آقای نوازنده نه خود رامبد جان ادب لازم را درباره جناب مولوی که از بزرگترین شعرا و عرفای ایران هست رعایت نکردن….چطور شما حق دارین از آقای چشم آذر دفاع کنین اما اگه این نویسنده از حضرت مولانا دفاع کنه ناراحت می شید؟

  2. ناشناس می گوید

    بی خیال …برید ببینید نماینده مجلسمون کی عذرخواهی میکنه

    1. RAHA می گوید

      آره به خدا….این نماینده قبلا هم به خانمها توهین کرده بود اما ازترس اینکه اعتبار نامه اش تایید نشه عذرخواهی کرد اما بدبختی اینجاست که رفیق صمیمصی ایشان که رئیس فرهنگستان ادبیات فارسیه و باید از زبان فارسی حمایت کنه و از صداوسیما واسه این بی احترامی به مولوی توضیح بخواد رفیق هردوی اینا یعنی همون نماینده و همون صداوسیما و رامبد جوانه که دم انتخابات ایشان را آورد توی خندوانه….

  3. ravi می گوید

    این کجا توهین کرده اخه.چرا حرف در میارین. فقط دنبال بهونه هستین که همه چی رو متشنج کنین هااا.

  4. نیما می گوید

    ظاهرا این خود خواهی و نژاد پرستی توی خون ما ایرانی هاست
    شما اگر کمی مطالعه داشتی متوجه می شدی جناب چشم آذر زیاد هم بی ربط نمیگه.
    و اینکه حرف جناب چشم آذر چه درست و چه غلط باید یاد بگیریم هر کسی میتونه نظر خودش رو بگه ..

  5. ناشناس می گوید

    اجازه می خوام با نظر نیما وراوی موافق نباشم. به نظر من همین بی توجهی به شخصیتهای بزرگ ملی ادبیات ایران باعث شده که بیگانگان این شعرای بزرگ را غیر ایرانی بدانند. ببینید مردم ترکیه برای همین مولوی چه می کنند؟فکرمی کنم همان خودپرستی که نیما اینجا به آن اشاره کرده باعث شده که خودنیما نویسنده این مطلب را کم مطالعه خطاب کنه.
    مولوی هیچ وقت خودخواه نبوده ،اگر به گفته آقای چشم آذر کلمه “من” در شعر مولوی نشانه خودخواهی است ببیند خود آقای چشم آذر در همین یک دقیقه صحبتشان چندبار کلمه من رابه کار برده ؟!

  6. ماهی می گوید

    عزیز جان اینقدر یه نظر حسی خیلی شخصی که شاید دو روز بعد خود اقای چشم آذر دیگه بهش معتقد نباشند رو الکی بزرگش نکنید

    نظرشه
    فقط
    اون کلمه ی “من” اینقدر ها هم خودخواهانه نسیت
    وگرنه مفسران قبلی یا خوانندگان حسش میکردند

    ترو خدا اینقدر یه حرف رو الکی الکی بزرگش نکنید باباجان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 42 = 43