“علیزاده”نابغه ی موسیقی ایرانی

هنرمندانی در تاریخ ایران جاودانه اند، که برای ارتباط با مردم نیاز به اجازه نامه نداشته باشند و اگر جامعه ی هنری ما به لحاظ فکری خوب ساخته شود به وزارت ارشاد احتیاج نیست.
آنچه خواندید اندیشه های بزرگ مرد موسیقی سنتی ایران حسین علیزاده متولد یکم/ شهریور /١٣٣٠ در تهران بود.
آهنگ ساز ،ردیف دان، پژوهشگر و نوازنده ی تار و سه تار ایرانی با خلق آثار ماندگار و خاطره انگیزی همچون “نی نوا”،”ملکه”،”فریاد”،”بی تو به سرنمی شود”،”به تماشای آبهای سپید” مدافع و حامی موسیقی و هنرمندان اصیل ایرانی شناخته شده است.
خالق موسیقی فیلم” دلشدگان” بعد از اتمام تحصیلات متوسطه وارد دانشکده ی هنر های زیبای تهران شد و زیر نظر اساتید به نامی همچون هوشنگ ظریف، حبیب‌الله صالحی، محمود کریمی، علی اکبر شهنازی، داریوش صفوت، نورعلی برومند، سعید هرمزی، یوسف فروتن و عبدالله دوامی موسیقی را آموخت و در سن هفده سالگی عضو ارکستر رودکی شد و بعد از  اجرا در جشن هنر شیراز وارد این عرصه گشت  او اولین ضبط خود را در سن نوزده سالگی در رادیو انجام داد.
نابغه ی موسیقی ایران در سال( ١٣۴٧) با عضویت در کانون چاووش با همکاری “محمد رضا لطفی” و “پرویز مشکاتیان” آلبوم چاووش را اجرا کرد او همچنین نقش بسزایی در تربیت و آموزش هنرجویان ، نوازندگان و موسیقیدان های بعد از انقلاب داشته است.
او در دردهه ی هفتاد تا سال (١٣٨۴) به همراه” محمد رضا شجریان”، “همایون شجریان” و”کیهان کلهر”به اجرای کنسرت در کشورهای متعددی پرداختند.
علیزاده سه بار برای آلبوم “فریاد”،”بی توبه سر نمی شود”، “تماشای ابهای سپید” نامزد جایزه ی گرمی(معتبرترین جایزه ی صنعت ضبط و پخش موسیقی در آمریکا) شناخته و چهار بار هم جایزه ی بهترین موسیقی فیلم برای فیلم های “گبه”، “زشت و زیبا”،”آواز گنجشک ها”و “ملکه” را دریافت کرد او همچنین در سال(١٣٩٢) در جشن انجمن منتقدان ایران جایزه ی بهترین موسیقی متن فیلم “آسمان آبی کم عمق” را در کانامه ی حرفه ای پنجاه ساله ی خود به ثبت رساند.
آهنگساز و نوازنده ی در “چشم باد” گروه هم آوایان را در سال(١٣۶٨) تاسیس کرد و فرزندانش نیز” صبا “(نوازنده ی کمانچه ) و “نیما”( نوازنده ی رباب و تار) در این گروه زیر نظر پدر فعالیت میکنند ، او مکتب علیزاده را در سال (١٣٩٠) با هدف فعالیت های آموزشی خود به دوستدارانش معرفی کردو با ابتکارش” سلانه” که سازی که شبیه “عود ” و مقام ” داد و بیدا” که ترکیبی از گوشه ی داد از دستگاه” ماهور” و گوشه ی بیداد از دستگاه “همایون”  است را آفرید و تالیف کتابهای  اموزشی تار و سه تار در دوره های متوسطه و کتاب سوم هنرستان و … را در تاریخ موسیقی ایران عرضه داشته است.
حسین علیزاده هفتم /آذر/١٣٩٢، در نامه‌ای، بدون ذکر دلیل روشن، از دریافت «نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه» اعلام انصراف کرد و عنوان کرد:  «خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی» می‌داند. علیزاده گفت: که «هدیه ملت بافرهنگ فرانسه» را «ارج می‌نهم». او در نامه خود بیان کرد: «اگر سفیر سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه هدیه ملت بافرهنگ فرانسه را به سینه هنرمندان بزرگ ما نصب می‌کند، آن را ارج می‌نهیم و ما نیز ستایش می‌کنیم ستارگان پرافتخار تاریخ خود را.» علیزاده با این حال با لحنی انتقادآمیز اضافه کرد که «شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی نزد مسئولان می‌بود، یک هدیه و عنوان غیرخودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می‌شود». او در پایان‌نامه خود نوشت: «ضمن قدردانی از مسئولان کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود.»
نپذیرفتن نشان شوالیه از سوی حسین علیزاده واکنش‌های متفاوتی در پی داشت، محمدرضا شجریان نیز، نسبت به این اتفاق در نامه‌ای واکنش نشان داد.
محمدرضا شجریان در واکنش به امتناع حسین علیزاده از دریافت نشان شوالیه، گفت: نگرفتن نشان شوالیه از طرف حسین علیزاده، اعتراض به «بادمجان دور قاب‌چین»هایی است که نام این نشان‌ها را پیشوند نام هنرمند مورد علاقه‌شان می‌کنند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

یاد بزرگان هنر و موسیقی ایران گرامی


عکس انتخابی از سایت موسیقی ایرانیان

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. آرزو می گوید

    یعنی عاشقشما.
    کو تا بفهمیم و درک کنیم شجریان و علیزاده و لطفی کی بودن و چه کردن برای هنر این مملکت.
    افتخار می کنم که ایرانیم و این هنرمندان فرزندان همین مرز و بومند.
    خدا حفظشون کنه و خدا رحمت کنه لطفیه عزیز رو.
    دستاشونو می بوسم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

87 + = 92