سهراب شهید ثالث و کوروساوا، به روایت فریدون هویدا … 

یادداشت وارده | سهراب شهید ثالث از فیلمسازان مؤلفی بود که خیلی زود چشم از جهان فروبست اما نبوغ چشمگیرش در همان زمان اندک توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود. آنچه می خوانید نوشته ی ارسالی کاربر ارجمند وبسایت HONARLAND.IR  ، آقای سعید روشندل است که اشاره ای دارد به توانایی های این هنرمند به نقل از یکی از منتقدان مشهور نشریه “کایه دو سینما”. ضمن تشکر از ایشان در انتظار نوشته های سایر مخاطبان گرامی نیز هستیم.

سهراب شهید ثالث و کوروساوا، به روایت فریدون هویدا …

سعید  روشندل*

فریدون هویدا یکی از نویسندگان اصلی و متمایز در « کایه دو سینما» بود. « دفترچه‌های سینما» یک مجله سینمایی تأثیرگذار و معتبر فرانسوی است که سینماگران بزرگی مثل«اورسن ولز»، «جان فورد»، «آلفرد هیچکاک»، «هاوارد هاکس» و «آکیرا کوروساوا» را کشف و معرفی کرد. «هویدا» شیوه خاصی در نقدِ کارهای سینماگران داشت….

راز موفقیت فریدون هویدا در نقد فیلم

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

«کوروساوا» بالاخره در یک جشنواره سینمائی «هویدا» را که نقدهایش او را به محبوبیت و شهرت جهانی رسانده بود می بیند و از فرصت استفاده کرده مراتب امتنان و قدردانی خود که مدتها بود تک تک واژه هایش را با دقت انتخاب کرده بود را به اطلاع هویدا میرساند. ولی آخر کار در نهایت تعجب متوجه می شود که هویدا اصلاً زبان ژاپنی بلد نیست. او که می دانست هیچکدام از فیلمهای اولیه اش را که هویدا نقد کرده بود نه دوبله شده بودند نه زیرنویس به زبان دیگری داشتند متحیر می شود.

فریدون هویدا
فریدون هویدا

هویدا در گشت و گذارهایش برای کشف سینماگران گمنام جهان با کارهای «کوروساوا» در خانه فرهنگ ژاپن در پاریس آشنا شده بود. او در نقد فیلم اساساً برای متمرکز کردن حواسش منحصراً به کارِ کارگردان خود را عادت داده بود که صدای فیلم را نشنود. در نتیجه می توانست ظرافتها و هوشمندی هائی را که کارگردان در اثر خود گنجاده است را بهتر ببیند. این راز موققیت او در کشف سینماگران بزرگ بود. بعلاوه باعث شده بود که دوستانش سعی کنند قبل از اکران فیلمهای خود نظرش را بدانند.«روبرتو روسلینی» هیچیک از فیلمهایش را قبل از آنکه «هویدا» آنها را ببیند به نمایش عمومی نمی گذا شت.

سهراب شهید ثالث
سهراب شهید ثالث

هویدا در سالهای آخر عمر خود در مصاحبه ای که هنوز منتشر نشده میگوید: “بدون تردید فیلم «طبیعت بیجان» بزرگترین اثر تاریخ سینمای ایران است و این فیلم در سطح جهان نیز جایگاه بسیار ممتازی دارد.” او ادامه میدهد: “فیلم « طبیعت بیجان» مدتی موضوع بحث و گفتگو در محافل بزرگان سینمای جهان بود. مثلاً «فدریکو فلینی» گفته بود که او در گذشته چندین بار تلاش کرده بود مثل «سهراب شهید ثالث» با دوربین بنویسد اما بالاخره مجبور شده بود قبول کند که در این زمینه دانش, تبحر و توانمندی کافی را ندارد.”


* سعید روشندل متولد ۱۳۳۴ فیزیکدان و مدیرعامل شرکت(.US International Trade Inc)

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. محسن می گوید

    ….«روبرتو روسلینی» هیچیک از فیلمهایش را قبل از آنکه «هویدا» آنها را ببیند به نمایش عمومی نمی گذا شت.
    به تعارف بیشتر شباهت داره تا حقیقت

    1. سعید روشندل می گوید

      تعارف نیست. هویدا و روسلینی دوستان نزدیک بودند. او نگاه دقیق هویدا را میشناخت و طبیعست که از او کمک بگیرد. سناریوهای او را نیز تصحیح میکرد. برای او سناریو هم می نوشت. مثلا سناریو فیلم «هند». هویدا در میان دوستانش از همه انتلکتوال تر بود. و دانش او نسبت به بقیه گسترده تر و عمیق تر یود.
      سری به آمازون بزن و کتابهایش را نگاه کن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

38 − 30 =