فهیمه سلیمانی| از فیلمنامه تا رمان | قسمت اول

با فهیمه سلیمانی در جلسه های نقد و بررسی داستان آشنا شدم. رفتار دوستانه و خالی از تکبر او اولین چیزی بود که توجه من را جلب کرد. وی مدرک کارشناسی کارگردانی سینما دارد و فارغ التحصیل دوره عالی فیلمنامه نویسی از حوزه هنری است. فهیمه سلیمانی نه تنها از نویسندگان موفق از سال ۱۳۷۹ تا کنون است، بلکه نویسنده فیلمنامه بسیاری از فیلمهای موفق، و همچنین تهیه کننده ی بسیاری از آن فیلم ها بوده.رمان هایی چون “بغض تنهایی”، قصر یخی”، “برایم بمان”، “چشمهای بارانی”، دیوار شیشه ای”، “رایکا”، “دوشیزه”، “شبگرد” و همچنین کتاب “فیلمنامه چه می خواهد” از نوشته های فهیمه سلیمانی است. در قسمت اول گفتگو ، از او در مورد کتابهایش و زندگی نویسندگی پرسیدم. 

گفتگو با فهیمه سلیمانی

از فیلمنامه تا رمان

هنرلند خانم سلیمانی ، شما جزو نویسندگان پر کار هستید. این حجم کار را در کنار فیلمنامه نویسی و تهیه کنندگی و البته زندگی خانوادگی و مادر بودن، چطور مدیریت میکنید؟

من همیشه درزندگیم اولویت بندی می کنم. اینکه مادرم و همسرم رو هیچ وقت فراموش نمی کنم. شخصا خانواده برای من یکی از مهمترین دارایی هایم هست و موفقیت اولم رو برپایه داشتن یه خانواده کامل و خوب می بینم. پس سعی می کنم تمام امور را براین اساس بچینم. هرچند که واقعا سخته اما مدیریتش می کنم. البته همکار بودن با همسرم هم قطعا بی تاثیر نیست. اینکه همدل با هم پیش می ریم و موانع و سختیها رو با هم کنار می زنیم. گاهی که من درگیر خانواده ام همسرم به جلسات و امور مرتبط به کارمون می رسه و درمواقعی که من جلسه دارم جای من و همسرم عوض می شه. من فکر می کنم این همدلی، یکی از دلایل مهمی است که من توانستم از عهده این دو مسئولیتِ به زعم خودم خطیر، در کنار هم بربیایم.

فهیمه سلیمانی

هنرلند عمومن در مورد چه موضوعاتی می نویسید و سوژه رمان هایتان چطور به ذهنتان میرسد؟

عمومن درژانر اجتماعی /عاشقانه می نویسم . هرچند که امسال احتمالا یک تغییر ژانر کوچولو داشته باشم. در حال نگارش رمان و مجموعه داستانی، دفاع مقدسی هستم که انشاا…بعد از اتمام، حتما به چاپ می رسونمشون.

هنرلند روی هیچ کدام از رمان هایتان به صورت فیلمنامه و در نتیجه فیلم کار کرده اید؟

خیر. تا بحال چند پیشنهاد دراین مورد داشتم که بعضا چشمگیر هم بوده. اما بنا به دلایلی از این پیشنهادها استقبال نکردم و منتظر یک شرایط خاصم که انشاا…ایجاد بشه قطعا انجامش می دهم.

فهیمه سلیمانی
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

هنرلند اولین رمان شما به نام “بغض تنهایی” در سن بیست و یک سالگی به چاپ رسید. بازخورد مخاطب با کتاب یک نویسنده جوان و تازه کار در آن زمان چطور بود؟

در آن دوران بازخوردها انقدر مثبت و خوب بود که من را تشویق به ادامه این مسیر کرد. شرایط آن زمان با حالا خیلی فرق داشت. آدمها انگار واقعا شیفته مطالعه بودند. کتابهای من اون زمان با تیراژ پنج هزارتای واقعی کمتراز سه ماه به چاپ دوم می رسید. الان تیراژ کتابها متاسفانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تا شده .. اون روزها رمان واقعا جایگاه ویژه ای برای مخاطب داشت. نمی دونم شاید این حرف من زیاد برای بعضی از دوستان دلچسب نباشه اما نویسنده بودن به این آسونیها نبود. بخاطر همین برای خودش اَرج و قُرب داشت.
کتاب برای رسیدن به دست مخاطب مسیر سختی رو می رفت و همین مسیری که باید طی می کرد باعث می شد که کتاب به یه قوامی برسه. مخاطب هم تکلیفش با همه چیر مشخص بود. اون زمان من جزو معدود نویسندگان کم سن و سال بودم چون نویسنده شدن به این سهل والوصولی نبود. از کرم ابریشم بودن تا پروانه شدن مسیر طولانی و سختی بود. واقعا پوست می انداختی. اما امروز پشت لپ تاپ که بشینی و یه کمم که با فضای مجازی بیگانه نباشی نویسنده ای…ظاهرا نویسنده های ۱۳ تا ۱۵ ساله هم جدیدا زیاد داریم.

 

فهیمه سلیمانی

هنرلند آیا اگر فرصت بازگشت داشتید، باز هم دست به چاپ تمام رمان هایتان می زدید؟

بله قطعا . اما امروز احتمالا بعضی از آنها را جور دیگر و با وسواس بیشتری می نوشتم.

هنرلند هرچند که بیشتر رمان های شما از یک انتشارات به چاپ رسیده اند، با این حال آیا تا کنون درگیر مسائل رایج مابین مولف و ناشر شده اید؟

بله قطعا همه ما تجارب سخت و بدی رو در برخورد با ناشرهای مختلف داشتیم. بخصوص که من هیچوقت تجربه بد همکاری با ناشر کتاب اولم رو فراموش نمی کنم. ایشون قطعا از جوانی من تا می توانست به نفع خودش سود برد. البته الان هم اصلا شرایط چاپ و نشر دلچسب نیست. حق تالیفها بیشتر به شوخی شبیهه و اینه که دوستان نویسنده ترجیح می دهند سالی چند کتاب چاپ کنند که شاید بتوانه یک ممر درآمدی برایشان باشد و این یعنی فاجعه. نوشتن ، مطالعه، تحقیق، فهم درست استراتژی محتوا و….خیلی چیزهای دیگر می خواهد. پس چطور می شود بااین شرایط، سالی پنج یا شش کتاب چاپ کرد؟!
فهیمه سلیمانی

هنرلند خانم سلیمانی ، رمان جدید در دست چاپ یا نگارش دارید؟

بله رمانی به نام بن بست دردست نگارش دارم. حدود دوساله و نیم طول کشیده . البته الان درمرحله بازنویسی هست و متاسفانه دچار وسواس شدیدی شدم و همین روند نگارش را کمی کند کرده. اما تمام تلاشم را می کنم که انشاا…امسال به نمایشگاه کتاب برسد. دو کتاب هم در ژانر دفاع مقدس دارم که یکی در غالب مجموعه داستان کوتاه و دیگری رمان می باشد که انشاا…آنها هم به محض آماده شدن روانه بازار می شود.

گفتگو با فهیمه سلیمانی ادامه دارد…

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 8