فیروزه مهرزاد و ترجمه های پر طرفدار-قسمت اول

فیروزه مهرزاد از مترجم های پرکار لاهیجانی است که کتابهای ترجمه ایشان بسیار پر طرفدار هستند. وی مدرک کارشناسی در رشته ی مترجمی زبان انگلیسی گرفت و کارشناسی ارشد را در رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی به پایان رساند. فیروزه مهرزاد کتابهای روانشناسی و رمانهای داستانی پر مخاطبی را در کارنامه خود دارد. کتابهای روانشناسی مثل “مسافر” ، “راهنما” ، “درمانگر” ، “گمشده” از کارهای “اندی اندروز” ؛ و “اتوبوس انرژی” ، “قواعد بازی” ، “مثبت یا منفی” ، “کوسه و ماهی و سوپ” از “جان گوردون” با ترجمه خانم فیروزه مهرزاد به چاپ رسیده اند. همچنین رمانهای ” بلند پرواز” ، ” ثروت هماهنگ” با تم روانشناسی و رمانهای “امسال میخواهم و اینبار متفاوت است” از ” مری جین رایان” ، ” در باغچه افکار” ، “دروازه ای به هوشمندی” ، “سکه ی آلایژا” ، “۳۶۵ روز هر روز از سال شادی را تجربه کنید” ، “زبان گلها” ، “هرگر بال پرواز نخواستیم” و … هم از مجوعه کارهای موفق با ترجمه وی هستند.

هنرلند خانم فیروزه مهرزاد ، چطور شد که برای ترجمه به کتابهای روانشناسی روی آوردید؟

بیشتر کتابهایی را انتخاب می کنم که پس زمینه ی پررنگ روانشناسی داشته باشند. چون فرقی ندارد چه کاره‌اید، مهم نیست چند سال دارید، صرفنظر از اینکه در کجا بزرگ شده‌اید، همهٔ ما در موضوعی مشترک هستیم- اشتیاقمان به موفقیت.

هنرلند خانم فیروزه مهرزاد ، از کتابهایی که تا کنون ترجمه کردید و ژانر و محتوای آنها برایمان بگویید.

از اولین کتابهایم امسال می خواهم… و این بار متفاوت است از مری جین رایان بوده که نشر لیوسا چاپ کرد. اولی چاپ چهارم و دومی چاپ دوم است.  از مری جین رایان کتاب “۳۶۵ هر روز، هر روز از سال شادی را در زندگی خود تجربه کنید” نیز چاپ شده است.

 بعد با کتابهای اندی اندروز آشنا شدم. اندی اندروز با ارائه تجربیات زندگی‌اش، تلفیق واقعیت‌های تاریخی و قصه، بیان تراژدی‌ها و پیروزی‌ها و … نوعی دیگر از نگریستن به مسائل را ارائه می‌دهد. می‌توانیم با کمک آن، روش کلی نگاه‌مان به مسائل و چگونگی رسیدگی به آن را تغییر دهیم. مهم نیست در چه موقعیتی از زندگی قرار گرفته‌اید، جوان یا مسن هستید، مطمئنم همه کتاب های اندی اندروز را خردمندانه و خواندنی خواهند یافت و از خواندنش لذت می‌برند. نگرش مثبت و سبک داستان‌های او سبب شد نیویورک تایمز اندی اندروز را به عنوان یکی از تاثیر گذار‌ترین افراد در آمریکا معرفی کند. کتابهای او حمایتی را که مدت‌ها بود باورش داشتم به من داد: اصولی که مبنای موفقیتی است که سالهاست تغییر نیافته.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

اغلب پیش نمی آید کتابی در رده خودیاری و انگیزشی قرار بگیرد و داستانی الهام بخش داشته باشد که قلب را تسخیرکند. ولی این دقیقاً همان چیزی است که با کتابهای اندی اندروز می توانید به آن دست یابید. اوایل تابستان چاپ دوم کتابهای مسافر و چاپ سوم راهنما در دسترس خواهند بود. چاپ دوم کتاب درمانگر و در بازار موجود است و کتاب گمشده  بزودی از نشر نون منتشر می شود.

بعد کتابهای جان گوردون. کتابهایش از آن کتابهایی نیست که حرفهای تکراری‌ای- که در کتابهای خودیاری می‌توانید پیدا کنید، داشته باشد، بلکه موارد جدیدی را بیان می‌کند. آگاهی از آنچه می‌خواهید هدف اصلی موفق شدن است که جان گوردون در کتابهایش به سبک داستان هایی گیرا به آن پرداخته است. کتابهای جان گوردون اتوبوس انرژی(چاپ سوم)، مثبت یا منفی انتخاب با شماست( چاپ سوم)، کوسه و ماهی قرمز،سوپ، قواعد بازی در زندگی که در نشر لیوسا چاپ شده است و بزودی تجدید چاپ می شوند.

استیو او برایان، سکه ی آلایژا، داستانی کوتاه با تاثیری بسیار را نوشته؛ داستانی که ابتدا تصور می‌کنید می‌توانید بنشینید و به عنوان یک خواننده بخوانیدش ولی بعد از خواندن اولین صفحات متوجه می‌شوید کتابی است که با خواندن آن عمیقاً تکان می‌خورید. یاد می‌گیرید چرا و چطور دیدگاه‌تان را نسبت به حوادث زندگی تغییر دهید. سکه ی آلایژا برنده جایزه کتاب سال هند شده و نشر پردیس دانش منتشر کرده است.

کتابهای “در باغچه افکار” و “دروازه ای به هوشمندی” از لسلی هاوس هولدر ، داستانی است که به قانون جذب و کاربردش البته به نوعی کاملاً متفاوت می پردازد. این کتابهای برنده ی جایزه کتاب سال آمریکا شده اند.

البته “بلند پرواز” و “ثروت هماهنگ” را نیز با نشر افکار کار کرده ام که هر دو جنبه ی داستانی و مدیریت روانشناسی دارند.

“سرخوشی های کوچک احمقانه” کتابی است از تریسی بروگان رمانی طنز و فینالیست بهترین نویسنده رمان آمریکایی سال ۲۰۱۳ است. همانطور که در پشت کتاب نوشته شده ، خوبه که هر چند وقت یک بار کتابی متفاوت طنز و خنده دار بخونید. می توانید ساعت ها با آن بلند بخندید. این بار برای لذت مطالعه کنید. پر از شوخی بذله گویی و شخصیت هایی را شکل می دهند.درمانی برای یک روز پر استرس. سرگرم کننده و نشاط آور.ناشرش پردیس دانش است و البته دو کتاب دیگر تریسی بروگان که آنها نیز رمان سبک فانتزی با ته‌مایه‌های طنز دارد، اوایل تابستان امسال در نشر نون چاپ خواهند شد.

“زبان گل ها” و “هرگز بال پرواز نخواستیم ” ونسا دیفن باخ نیز هر دو رمان ولی به نوعی نشان دهنده احساسات و عواطف انسان در شرایط مختلف هستند که نشر آموت منتشر کرده است.

ادامه دارد…

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد زند می گوید

    چقدر خوبه آدمی اثر مثبت و سودبخش تولید کنه و از خود بجای بگذاره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 58 = 60