ماجرای عکسی از چه گوارا که در تمام دنیا پخش شد…

در جریان یک مراسم یاد بود در هاوانا، که فیدل کاسترو سخنرانی داشت، رهبران انقلاب کوبا بر روی سکویی گرد هم آمدند. در میان آن ها رئیس بانک ملی و وزیر آینده صنایع، چه گوارا نیز حضور داشت. آلبرتو کوردا برای روزنامه انقلاب عکس می گرفت.

ارنستوگِوارا دُ لَ سِرنای آرژانتینی ملقب به چه گِوارا (۶۷-۱۹۲۸) به شهرت و حضور در مقابل دوربین های عکاسی علاقه ای نداشت. در مراسم رسمی، گاهی از عکاسان می خواست که دوربین هایشان را کنار بگذارند. آنگونه که آلبرتو کوردا بعد ها به یاد می آورد، این عکس کاملا تصادفی گرفته شده است. چند روز قبل از گرفته شدن عکس، کشتی باری فرانسوی که حامل اسلحه برای کوبا بود منفجر شد و هشتاد نفر جان خود را از دست دادند. مراسم خاکسپاری درگذشتگان، به تظاهرات عمومی موافق با دولت جدید کوبا تبدیل شد که یک سال از به قدرت رسیدنش به رهبری فیدل کاسترو می گذشت.

کوردا هنگام سخنرانیِ کاسترو عکس می گرفت و چند متری (حدود هشت متر) از سکو فاصله داشت. وزرا و دیگر مقامات، رهبر کوبا را احاطه کرده بودند؛ ژان پل سارتر و سیمین دو بووار نیز حضور داشتند.گِوارا دورتر ایستاده بود. ناگهان قدمی جلوتر آمد و از بالای سکو به جمعیت نگریست. کوردا به یاد می آورد که «مجذوب برق چشمانش شدم». قبل از اینکه گِوارا دوباره به عقب بازگردد، کوردا فرصت داشت که دو عکس بگیرد: یکی به صورت افقی و دیگری به صورت پرتره.

این پرتره ی ناگهانی و طبیعی، عکس فوری ای از این فرد انقلابیِ در حال مشاهده جمعیت است؛ غافل از اینکه خودش نیز زیر نظر است. عکس کمی از زاویه پایین گرفته شده و چشمان چه گِوارا به بالا و دوردست خیره شده است. فرمانده انقلابی، مطابق موقعیت، لباس نظامی به تن دارد، چهره او با کلاه ستاره دارش به تصویر کشیده شده است؛ با موهایی پریشان و صورتی ریش دار. نجابت و حساسیت، اراده و قدرت، شکوه و وقار در چهره جوان گِوارا نمایان است. ترکیب بندی عکس، یادآور تصاویر قدیسان، با نگاه آسمانی ست. شاید جذابیت جهانی این تصویر با شباهت اتفاقی آن به تبلیغات بصری کاتولیک ها، که قرن ها در خدمت کلیسا بوده، قابل توضیح باشد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

Photowalk چیست؟

جان جاکومو فلترینلی، ناشر میلانی، چند ماه پیش از مرگ گِوارا به دنبال پرتره ای نزد کوردا رفت و بدون پرداخت هزینه، دو عکس چاپ شده را به همراه آورد. فلترینی عکس کادره شده ی کوردا، و تنها صورت چه گِوارا را به شکل پوستر، در تیراژ بالا چاپ کرد.

چنانکه کوردا گفته است: «… و عکس در تمام دنیا به سرعت پخش شد» و به عنوان شمایلی از مسیح جدید، به نمادِ اعتراضاتِ چپ گرایانِ علیه نظام سرمایه داری و سلطه تبدیل شد.

آلبرتو کوردا- چه گِوارا- ۶ مارس ۱۹۶۰

 

برگرفته از کتاب نماد های عکاسی [قرن ۲۰]، نویسنده: پتر اشتپان، مترجم: محسن بایرام نژاد، شیوا اسکندری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 1 =