مرتضی مظلومی| نویسنده “زیر پر فرش”

مرتضی مظلومی از جمله هموطنان مقیم ایالات متحده آمریکاست که مانند سایر ایرانیان به وطن عشق می ورزد. گرچه دکترای طب پیشگیری دارد اما با قلم و ادبیات نیز آشناست. در سفر اخیر وی ایران فرصتی دست داد تا با وی در مورد کتاب زیر پرفرش گفتگوئی انجام شود که تقدیم می شود

مرتضی مظلومی (بیوگرافی)

دکتر مرتضی مظلومی کوهبنانی متولد بیست و ششم بهمن ماه ۱۳۳۶ است. وی لیسانس پیرا پزشکی را در ایران گرفت و پس از آن از ایران خارج شد. وی دارای مدرک دکترای اپیدمونولوژی( طب پیشگیری) از امریکا می باشند و حدود سی و پنج سال است که در خارج از ایران ساکن است. وی در سال ۲۰۰۸ به عنوان جوان ترین فرد، بازنشسته بهداری امریکا ، از شعل خود فارغ شد و مشغول تالیف کتاب خود شد. قرار شد به بهانه چاپ کتاب ” زیر پر فرش” به قلم ایشان ، با وی مصاحبه ای داشته باشم. قبل از مصاحبه کتاب را خواندم تا روند فکری دکتر مرتضی مظلومی و خط مصاحبه دستم بیاید.

کتاب زیر پر فرش، یک کتاب روانشناسی مشتمل بر یازده فصل است که بر پایه تحقیقات دکتر مرتضی مظلومی نوشته شده است. انتظار داشتم کتاب شخصی که این همه سال خارج از کشور زندگی کرده اند ، رنگ و لعاب فرنگی داشه باشد . اما اینطور نبود که هیچ ، کتاب به شدت بر پایه اصول تربیتی ایرانی نگارش شده بود. آنچه در زیر می خوانید ، حاصل گفتگویی دوستانه با دکتر مرتضی مظلومی ، در یکی از بعد از ظهرهای تابستانی تهران است.

هنرلند آقای مرتضی مظلومی، لطفا در مورد دلیل نگارش این کتاب برایمان بگویید.

بعد از خروج از ایران و در طی سالها زیست و زندگی در کشورهای دیگر، همیشه به این می اندیشیدم که چرا نمیشود این اطلاعات و سرویس های ارزشمند روانشناسی را برای مردم کشور خودم استفاده کنم. چرا نباید مردم کشور خودم در آرامش و صداقت و صلح زندگی کنند. بعد از سال ۲۰۰۸ و بازنشسنگی ، تصمیم گرفتم تا مجموعه ی تجربیات و اطلاعات خودم را به صورت یک مجموعه ی تالیفی در آورم و آن را در ایران به چاپ برسانم.

زیر پر فرش

هنرلند چرا کتابتان را در ایران به چاپ رساندید در حالی که مسلما چاپ آن در امریکا برایتان راحت تر بود ؟

مسلما در خارج از ایران برایم انتشار کتاب راحت تر بود. کما اینکه با شعری از فردوسی که در انتهای فصلی از کتاب آوردم هم دچار مشکل شدم و مجبور شدم ماخذ آن را منسوب به فردوسی بنویسم. اما کاربرد این کتاب دقیقا مربوط به مشکلات هم وطنان ایرانی من است. مربوط به آموخته های ایرانی است و باید با مردم داخل کشورم در میان می گذاشتم . بنابراین به ایران بازگشتم تا کتاب را در اینجا به چاپ برسانم و در اختیار مردم داخل کشور قرار بدهم.

هنرلند بازخورد مخاطب را با کتابتان چطور دیدید؟

از زمان چاپ کتاب تا به این لحظه که من ایران هستم ، فرصت کافی برای برقراری ارتباط با مخاطبان کتاب را نداشتم. کما اینکه فرصت معرفی کتاب را هم نداشتم. بعضی از دوستان صدا و سیما و چهره های مطرح که در تلویزیون برنامه دارند، قول همکاری و معرفی کتاب را به من دادند که البته تمام قول ها و وعده های معرفی پوچ بود. امید دارم که مخاطب با معرفی سینه به سینه مخاطب با آموخته های کتاب آشنا شود و آن را مطالعه کند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

هنرلند با توجه به محتوای کتابتان که یک کتاب روانشناسی می باشد ، فضای روانی مرتبط با موضوعات کتابتان را در ایران چگونه می بینید؟

فرهنگ هر جامعه ، آموخته های فردی افراد آن جامعه است. اگر بشود به هر طریقی این آموخته ها را به گوش مردم برسانیم و دانش زندگی احتماعی آنها را بهبود بخشیم ، بی تردید جامعه ای بهتر خواهیم داشت. به عنوان هر کسی و با هر لباسی که هستیم، صبح که از خواب بیدار می شویم، به دو چیز می اندیشیم. اول اینکه چه کنیم تا کسی سر ما کلاه نگذارد ؛ و دوم اینکه چه کنیم تا به زیاده خواهی خود نزذیک تر شویم. برای بهبود این مشکل ، تصمیم گرفتم تا آموخته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارم. در ایران ، بیشتر مردم  التهاب و دغدغه ی این را دارند که از هر راهی پیروز شوند و کارشان را پیش ببرند. گاه این هر راهی ، بیراهه است. همچون دروغگویی، خود فریبی، دیگر فریبی، گفتگوی ستیزه جویانه ، و …این کتاب ، چنین فضاهایی را شکافته و راهکار رورویی با این مسائل را به مخاطب می دهد.

هنرلند مقایسه ی فضای روانی ایران با خارج از ایران را در خصوص موضوع کتاب چگونه می بینید؟

به طور یقین می گویم که آرامش و امنیت روانی در ایران بسیار پایین تر از معیار های جهانی است. این مسئله نه تنها در مردم عادی ، بلکه در دستگاه های دولتی و حتی در روابط ساده خانوادگی هم دیده می شود. دلایل آن هم از دل تربیت خانوادگی بیرون می آید. از اگر ابتدا هر خانواده و مخصوصا مادر ، بتوانند بچه ها را با معیار های درست تربیت کنند، بیشتر ناهنجاری های اجتماعی کنترل شده و از بین می روند.

زیر پر فرش

 هنرلند فضای کتاب بعدی شما و زمان چاپ آن چه زمانی است؟

کتاب بعدی که در دست نگارش دارم به نام ” روی بام عشق” ، در مورد فضای روانی خارج از ایران است که حدود هجده ماه دیگر به ایران باز می گردم و آن را به چاپ می رسانم. این کتاب مربوط به فضای روانی و اجتماعی حاکم بر کشورهای موفق از نظر ارامش روانی و روابط اجتماعی است و در واقع نشان می دهد می توان با تمرین و خودسازی ، از زیر پر فرش ، به روی بام عشق رسید.

هنرلند دکتر مرتضی مظلومی ، چقدر خودتان و اطرافیانتان به رعایت مطالب و اصول اشاره شده در کتاب “زیر پر فرش” پایبند هستید؟

همواره در صدد ایجاد شرایطی بودم که مردم از رفتار درست خود احساس خوشایندی به دست آوردند و در عملکرد آن را دنبال کنند. تمام سعی ام این بوده که من نیز این اصول را رعایت کنم و این که تا چه حد موفق بوده ام را باید از زبان اطرافیان بشنوم. در تمام مدت زندگی بر آن بودم تا رعایت اصول اخلاقی را به فرزندانم هم بیاموزم . امید دارم که آنها هم این آموخته ها را چون گنجینه به نسل های بعدی انتقال بدهند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 19 = 20