موسیقی کردی بی دفاع ترین و مظلوم ترین موسیقی جهان

از آنجا که کرمانشاهی هستم و به اندازه وحید نظری کرمانشاهی دلم برای موسیقی آن منطقه می طپد با اجازه اش این یادداشت از ایشان را در سرزمین هنر باز می نویسم باشد که صدای مظلومیت موسیقی کردی منتشر شود.

یادداشتی از وحید نظری کرمانشاهی

این روزها بابرسی چند سایت و کانال و روزنامه و … مطالبی من دراوردی و غیر واقعی و خنده دار در مورد موسیقی کردی را به عینه می توان مشاهده کرد .

روزنامه ها و سایت ها یکه با استفاده از بیسواد ترین افراد جامعه که حاضرند حتی برای چاپ مطالبشان پول هم بدهند در واقع به تفسیر و برسی موسیقی کردی می پردازند. پیداشدن دهها مقام هوره و مور و صدها مقام تنبور و ربط سیاچمانه به بابا آدم و شمشال به بابک خرمدین و هزاران فرضیه و نظریه عجیب و غریب دیگر همگی از این دسته اند .

بدون اغراق می گویم که کمتر سایت و کانال و روزنامه ایی در کرمانشاه و غرب کشور دیده ام که مطالبی درست و قابل تامل راجع به موسیقی کردی نشر داده باشد . نبود کارشناسان خبره این موسیقی و عدم وجود نشریات تخصصی و تیم های اتنوموزیکولوگ که تخصصی روی این موسیقی کار کرده باشند همگی فضایی بی پشتوانه و هرکی هرکی در این موسیقی بوجود اورده است .

متاسفانه در سال های اخیر و بارواج موج هویت خواهی (که به نوبه خود حرکتی مثبت تلقی میشود)طیفی از افراد مختلف شروع به نگارش درفضا های مجازی و حقیقی در مورد موسیقی کردی و مسایل مختلف آن کرده اند که در بهترین حالت می توان گفت که این دوستان به ترویج توهمات و اوضاع بل بشیو خدمت میکنند .هر کسی با هر بضاعت و با هر نوع تحقیقی که به زعم خودش کفایت داشته است اقدام به ابراز نظر دراین حیطه نموده است .

از دوستان شاعر تا زبان شناسان ریز ودرشت .

افرادی که نه تنهابا ساختار موسیقی های فولک آشنایی ندارند بلکه عموما حتی مفهوم درستی از موسیقی نیز در ذهنشان شکل نگرفته است.فکر میکنم این روزها ژست های ژورنالیستی در غالب بحث های حمایتی از موسیقی کردی و هویتی بحث داغ روز است و اکثر روزنامه های حیف کاغذ هم بی هیچ مزد و منتی ,مطلب رایگان تایپ شده را با سلام و صلوات تحویل میگیرند ,بدشان نمی آید که ستونی را به این مقوله اختصاص بدهند .در سوی دیگر دوستانی به نام گردآوری و…به ابراز نظرهایی غیر واقعی در خصوص این موسیقی هزار زخم می پردازند .

وکتاب های موسیقی با همان تعداد اندکشان باز از روی اشتباهات یکدیگر کپی برداری می کنند .گویا این روزها یدک کشیدن عنوان نویسنده و محقق و…برای بسیاری از نان شب واجب تر شده است .

در شرایطی که اکثر موزیسین های این استان با لحن ها و فرم های کهن موسیقی آن بیگانه هستند و حتی اگر آن لحن ها و فرم ها راهم اجرا کنند توانایی تحلیل و برسی و آنالیز آنرا ندارند قشر دست به قلم و پهلوان های مجازی و نان به نرخ روزخورها که بویی از موسیقی هم نبرده اند چگونه به خود اجازه ابراز نظر داده و ادعای خدمت به موسیقی را میکنند . لطفن بیش از این به مطالب بی اساس و ریشه خود در خصوص موسیقی کوردی و مقام های آن نپردازید .چه از سر دلسوزی و یا هر چیز دیگر

بگذارید این موسیقی بادردهایش اندکی نفس بکشد .فقط اندکی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 1 =