ناگفته های یک خواننده یا خوانده های یک مجری؟!

برخی ها معتقدند شبکه bbc یک شبکه کاملا حرفه ای است به همین دلیل هر برنامه ای که از این شبکه پخش می شود هم درسهائی برای برنامه سازی است. واقعیت این است که با وجود حرفه ای بودن این شبکه گاه برنامه هایی از این شبکه پخش می شود که اثری از حرفه ای بودن در آن نمی توان یافت. یکی از این برنامه ها برنامه ناگفته های داریوش بود که در ایام نوروز ۱۳۹۶ از بی بی سی فارسی پخش شد.

این برنامه در حقیقت یک مصاحبه از سری برنامه های «به عبارت دیگر» بود که مجری با سابقه bbc – عنایت فانی –  تهیه و اجرای آن را به عهده دارد. دراین مصاحبه که در سه قسمت با « داریوش اقبالی » خواننده مشهور قبل و بعد از انقلاب تنظیم  و پخش شد قرار است ناگفته هایی را از زبان داریوش بشنویم اما مسأله اینجاست که اجرای برنامه به نحوی است که این ناگفته ها نه از زبان داریوش بلکه بیشتر از زیان مجری بیان می شود و همین از جدابیتهای برنامه ای که می توانست یکی از بهترین برنامه های نوروزی این شبکه به حساب بیاید می کاهد و آن را به یک برنامه ضعیف تبدیل می کند که از یک شبکه حرفه ای و یک تیم حرفه ای بسیار بعید است.

در تقسیم بندی مصاحبه ها ، با انواع مختلفی از مصاحبه مواجهیم مثلا مصاحبه اطلاع رسانی، مصاحبه سرگرمی و تفریحی، مصاحبه تخصصی و مصاحبه چالشی.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

عنوان انتخابی این برنامه یعنی “ناگفته های داریوش” عنوان جذابی برای بینندگان فارسی زبان است و به صورت بالقوه القا کننده آن است که با یک مصاحبه چالشی مواجه هستیم . مصاحبه چالشی مصاحبه ای است که درآن مصاحبه کننده سعی دارد از مسأله ای آگاه شود که مصاحبه شونده تلاش به پنهان کردن آن دارد و همین ماجرا به ایجاد چالشی می انجامد که این نوع از مصاحبه را با انواع دیگر آن متفاوت می سازد.اما برنامه عنایت فانی به جزنام هیجان برانگیزی که برایش انتخاب کرد ه است هیچ تناسبی با مصاحبه چالشی ندارد. برنامه با یک تیتراژ ساده آغاز می شود . ترانه ای از ترانه های داریوش با چند تصویر آرشیوی از او با تصاویر ورود عنایت فانی به منزل شخصی داریوش گره می خورد. از این تیتراژ چه استنباطی می توان داشت؟ اول اینکه داریوش ، عنایت فانی را به منزلش راه داده است :دوستی/ دوم: عنایت فانی ترجیح داده است به جای آوردن داریوش به فضای رسمی استودیو ، خودش به دیدار داریوش برود و مصاحبه را در محیط مسکونی او انجام دهد. به جز این دو مورد، نکته سومی هم مطرح می شود: آیا قرار است یک گپ و گفت دوستانه مطرح شود یا دوربین بی بی سی به حریمی پاگذاشته است که می خواهد لایه های پنهانی از زندگی یک خواننده جنجال برانگیز دهه ۵۰ ایران را واکاوی کند؟

برای اینکه بدانیم کدام حدس درست است باید محتوای مصاحبه وبرنامه ناگفته های داریوش را مورد بررسی قرار دهیم…

ادامه دارد

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 + = 30