پیشنهاد های جمعه ۱۶ بهمن

هنوز
سنگ فرش کوچه
تو را زمزمه می کند،
یاد آن روزها
که با هر قدم،
ثانیه ای را می شمردیم…
یاد روزهای زیبای بهمن ۱۳۵۷
پیشنهادهای این هفته را می خواهم با رادیو شروع کنم . با توجه به اتفاقی که آنچنان شناخته نشده ، کسی دربار ه ی آن حرف نزده ، اما وجود دارد .
رادیو

این که جوانان علاقه مند در سراسر ایران کتاب صوتی می سازند که در اختیار دیگران می گذارند ، مفاهیم گوناگونی دارد . فکر می کنم غیر از گسترش کتاب خوانی ، مفهوم دیگر آن این است که گروهی رادیو را نه به عنوان صرفا یک رسانه ، بلکه به عنوان شیوه ای برای فکر کردن همچنان پذیرفته اند . همچنان که سینمایی ، تاتری و یا تلویزیونی هم می شود فکر کرد . هر چند مقدار و میزان مطالب نظری رادیو در مقایسه با بقیه هنرها و رسان ها در حد صفر است ، اما نسل جدیدی که می تواند رادیویی فکر کند ، در اولین قدم این فکر را به بستر اینترنت و شبکه های های اجتماعی آورده است و شاهد تولد رادیوهای مختلفی هستیم که خود را از چمبره ی نگاه رسمی و متصلب به رادیو رها کرده اند و برنامه سازی جریانی رسمی و متکلف نیست . بلکه راهی برای بیان احساس و اندیشه . یکی از این رادیو ها رادیو مهربانی است . رادیویی که خسرو محمودیان مدتی است آن را راه اندازی کرده است . محمودیان متولد ۱۳۵۹ شیراز است . کارشناسی حقوق دارد . مجری رادیو تلویزیون است . گزارشگر فوتبال شیکه ی ورزش ، خواننده و مدرس فن بیان .

از محمودیان پرسیدم چطور شد که به فکر رادیو مهربانی افتادی ؟ و او گفت :

از سال ۸۶  تدریس فن بیان و گوینگی رو شروع کردم و و از همون موقع به این موضوع فکر می کردم تا استعدادهایی رو که نمیتونن وارد صدا و سیما بشن رو مشغول به کار کنم تا صداشون شنیده بشه … این ابتدای راه بود ولی در ادامه نیت دیگه ای هم وارد کار شد که باعث شد اقدام های خیرخواهانه و کمک به مردم نیازمند در اولویت کار قرار بگیره و به لطف خدا تا امروز چندین مورد کار خیر بزرگ انجام شده که آخرین مورد آن برگزاری یک جشن در سالن سینمای ۱۹ بهمن پایگاه هوایی شهید دوران بود که مبلغ ۳ میلیون تومان برای کمک هزینه ی درمان به یک بیمار مبتلا به سرطان اهدا شد.

خسرو محمودیان تمام کارهای اجرا ، ضبط ، میکس و نویسندگی رادیو مهربانی رو خودش انجام می دهد و در کنارش هنرجوها هم به او کمک می کنند . هر روز صبح برنامه ی صبحانه را روی واتز آپ ارائه می کند و جمعه ها همراه با جوانی به نام حامد فتحی برناه ی شاد پلنگک (بشکن) را هم اجرا می کند .

از محودیان می پرسم دو تا برنامه کم نیست ؟ و او می گوید :  به جز صبحانه و پلنگک، قراره به زودی برنامه ی شبانه هم که آرومه مدت زمانش هم مثل دو برنامه ی یاد شده ۲۰ دقیقه ست، ارائه کنم .

جالب این جاست که رادیو مهربانی دخل و خرج هم دارد . محمودیان می گوید :  تمام عواید حاصل از اتفاقات مختلف در رادیو مهربانی صرف امور خیریه میشه

رادیو مهربانی به زودی به صورت اپلیکیشن اندروید هم ارائه می شود . پشتیبانی سایت و ارائه ی این اپلیکیشن را اسپانسرهای رادیو مهربانی بر عهده دارند .

برنامه های رادیو مهربانی ساده هستند و بی تکلف . حرف خود را صریح و مشخص و در زمان کوتاه می زنند و خیلی با مخاطب تعارف تکه پاره نمی کند . محمودیان خوشحال است که توانسته نظر مخاطب ها را جلب کند . او می گوید : در حال حاظر و بعد از گذشت کمتر از دو ماه از پخش برنامه ها، مخاطب های مستقیم رادیو مهربانی که از طریق واتس اپ پیغام دادن و ذخیره شدن و هر روز برنامه براشون ارسال میشه به ۶۰۰۰ نفر از سراسر دنیا رسیده و غیر مستقیم هم برای بیش از ۵۰۰ گروه ارسال میشه ، همچنین ارسال برنامه از طریق واتس اپ، تلگرام و سایت برای مخاطب قابل دسترسی و شنیدنه …

رادیو مهربانی تا به حال جشن هایی هم برگزار کرده است و بلیط فروخته است و عواید این بلیط فروشی صرف امور خیریه شده است .

photo_2016-02-03_23-12-52 photo_2016-02-03_23-12-58

این هم نمونه ای از برنامه ی صبحانه رادیو مهربانی
کوته نوشت
اما برای این هفته فلاش استوری یا داستان پنجاه کلمه ای به نام قایم باشک را تقدیم می کنم . این نوع داستان بیشتر وقت ها با خود ضربه هایی به همراه دارد . می تواند خواننده را حیران بر جا بگذارد . حیران به خاطر تصویری که به یک باره پیش چشمش روشن و خاموش شده است .
قایم باشک
-الو … تنهایی؟
– آره! محسن ماموریته ….
– همه چی خوبه؟
–  فقط من با این بچه ی شیطون بلای زهره خانم چکار کنم؟  بی هوا می یاد تو خونه می ره لای پرده قایم می شه! زهره خانم فقطـ عذر خواهی می کنه!
– چی می گی؟ دختر زهره خانم پارسال بند پرده دور گردنش پیچید و خفه شد … الو … الو … الو ….
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
شعر
Mirzadeh_Eshghi_-_445
شعر خاک وطن از میرزاده ی عشقی را به شما تقدیم می کنم . سید محمدرضا مشهور به میرزاده عشقی شاعر ، روزنامه نگار و مدیر روزنامه قرن بیستم …

آوخ ، کــلاه نیست وطـــــن ، گـــــــر که از سرم

برداشتند فــــکـــر کــــــلاهی دگــــــــر کــــــنم

مــــرد آن بود که این کلهش ، برسر است و من

نـــــــــــامـــردم ار که بی کله ، آنی به سر کنم

مــــن آن نیـــــــم کــــــــه یکسره تدبیر مملکت

تسلیــــــــم هـــــــرزه گـــــــــرد قضا و قدر کنــم

زیــــــــر و زبر اگــــــــر نکنـــــــی خــاک خصم را

وی چــــــــــرخ زیــــــــــر و روی تو زیر و زبر کنم

جــــــــایی‌ست آروزی مـــن ، ار من به آن رسم

از روی نعـــــــــش لشکـــــــــر دشمـن گذر کنم

هــــــــــر آنچـــــه می‌کنی بکن ای دشمن قوی

مـــــــــن نیز اگــــــــر قــــوی شدم از تو بتر کنم

مـــــن‌ آن نیـــــم بــــه مرگ طبیعی شوم هلاک

وین کـــــــاسه خون به بستر راحت هدر کنم

معشـــــوق عشقی ای وطن ای عشق پاک من

ای آن کـــــــه ذکـــر عشق تو شام و سحر کنم

عشقت نه سرسری ست که از سر به در شود

مهـــــرت نـــــــه عارضی ست که جای دگر کنم

عشـــــق تــــــــو در وجــــــودم و مهر تو در دلم

بـــــــــا شیر انـــــــدرون شد و با جان به در کنم

موسیقی

۱۵۳۷۷۸_۱۹۹

خیلی جستجو کردم تا تاریخ دقیق انتشار آلبوم کوروش یغمایی به نمام پرنده مهاجر را پیدا کنم . اما چیزی پیدا نکردم . اما یادم است که همان سال های پنجاه و نه یا شصت نوار کاست آن را برادرم داشت و اتفاقا من آن وقت ها که پنجم ابتدایی بودم ؛ آن را بارها و بارها گوش دادم . باز هم نمی دانم ترانه ای با نام میشل در این آلبوم چه می کند . آلبته آن وقت ها سریال میشل استروگوف خوب گل کرده بود . به هر حال کوروش یغمای موسیقی مشهور موریش ژار را هم در این آلبوم کاور کرده است . نمی دانم . قضاوت نمی کنم ، جایی هم نخواندنم و ندیدم که یغمایی از این آلبوم چیزی گفته باشد ، اما شور و حال انقلابی آن دوران در این آلبوم هم به وضوح قابل درک است . مخصوصا در ترانه ی خاک وطن که کوروش یغمایی بر اساس شعری از میرزاده ی عشقی آن را تنظیم کرده است .

 

 

VATAN

کتاب

ایتالو کالوینو ادبیات ویژه و منحصر به فردی دارد . کسانی که ویکنت شقه شده را خوانده اند متوجه ی نگاه فانتزی ، تمثیلی و سوررئال این نویسنده ی ایتالیایی شده اند . اما شوالیه ناموجود از ویکنت شقه شده هم حیرت انگیز تر است . این کتاب درباره ی شوالیه ی است ناموجود (نامرئی) به نام آژیلوف که فقط درون یک زره است. زرهی که کسی درون آن نیست چون آن شوالیه ناموجود است. این شوالیه کارهای بزرگی در جنگ انجام می دهد و یکی از شوالیه هایی است که وظایفی موثر در برنامه ریزی و اجرای جنگ دارد. او به دلیل اینکه ناموجود است نه می تواند بخوابد، بیاشامد، بخورد، عاشق شود و از تمام کارهایی که یک انسان موجود می تواند انجام دهد مبراست و فقط کارهای مربوط به جنگ و برنامه ریزی را به خوبی انجام و در کار خود بسیار جدی است.

photo_2016-02-03_23-43-43

shovalye_namojud

سینما

این روزها همه اش حرف فیلم و جشنواره ی فیلم و نقد فیلم است و من هم به همین خاطر اتفاقا فیلمی را معرفی نمی کنم . بلکه سکانس تک گویی چاپلین در دیکتاتور بزرگ را تقدیم می کنم که در روزهایی که مصادف است با سالروز سقوط حکومت دیکتاتوری پهلوی خالی از لطف نیست.

“ای مردم نگذارید دیکتاتور ها شما را در بند خواسته های نامعقولشان قرار دهند.آنها با آرمان صلح می آیند اما همه چیز را به تباهی می کشانند.آنها با قلب های ماشینی،مغزهای ماشینی و احساسات ماشینی شما را تسخیر میکنند اما شما انسان هستید.ماشین نیستید.حیوان نیستید…”

photo_2016-02-03_23-39-48

ARTCHANEL (12)

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. زهرا می گوید

    رادیو مهربانی همه اش کلاهبرداریه.
    با اسم کار خیر پول افراد خیر میره تو جیب خسرو محمودیان

  2. محــمد جــوادشـــــاکر می گوید

    خدا قوت مرد مهربانی ها ?

  3. رادیو مهربانی می گوید

    پشت سر افراد موفق همیشه حرف زیاده و مهم راهیه که خسرو محمودیان و مجموعه ی رادیو مهربانی داره طی میکنه
    کافیه نگاهی به رزومه ی موفق این مجموعه در کارهای خیر بندازین و البته افرادی که از کنارش دارن نون میخورن
    البته نیازی به توضیح نیست که بعد از اومدن تیم رادیو مهربانی و اجراهای کاملا رایگانشون برای مردم، چه کسانی، نونشون بریده شد و الان به آب و تاب افتادن.
    برای ما این مهمه که خدا ناظر بر اعمال ماست و حرفای بنده هایی چون شما هیچ خللی در ادامه ی مسیر خیریه ما ایجاد نمیکنه.
    مهم لبخند مردمیه که در اوج نیاز و به واسطه ی کمک مردم و رادیو مهربانی، خوشحال زندگی می کنن.
    برای شما هم انسانیت آرزو می کنیم و یک دعا:
    خودتون رو مدیون نکنید نا سالم زندگی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

70 − = 66