کیهان کلهر برنده جایزه Grammy Awards

کیهان کلهر  نام ایران را در مراسم  معتبر اهدای جوایز موسیقی Grammy Awards بلند آوازه کرد. این  آهنگساز برجسته ایرانی که چندی است به دلیل عدم صدور مجوز برگزاری کنسرت موسیقی در ایران ، فعالیتهای موسیقی خود را در خارج از مرزهای کشورمان متمرکز کرده است توانست با آلبوم  «Sing Me Home» همراه با گروه موسیقی “جاده ابریشم” در این رقابت شرکت کند . گروه “جاده ابریشم” به سرپرستی “یویوما ” ویولن سل نواز مشهور چینی – آمریکائی سالهاست تلاش می کند با استفاده از نوازندگان برجسته جهان به خصوص کشورهایی که سابقه تاریخی در جاده ابریشم داشته اند، توجه مردم جهان به را به اهمیت تبادل و تعامل فرهنگی با سایر کشورها و ملت ها جلب کند.

این گروه امسال از حضور کیهان کلهر به عنوان آهنگساز و نوازنده در آلبوم جدید خود استفاده کرده است. کلهر با ساز اصلیش کمانچه درکنار یویوما با ساز ویولن سل در این آلبوم قطعاتی را اجرا کرده است که خودش ساخته است و توانسته جایزه گرمی را دریافت نماید.

«گرمی» که ریشه در واژه «گرامافون» دارد، عنوان جایزه‌ای است که   که بیش از نیم قرن است که یکی از مطرح‌ترین جوایز موسیقی جهان به شمار می رود.  اعتبار این جایزه در موسیقی به‌ حدی است که می‌توان آن را با جایزه اسکار در سینما و همچنین امی در تلویزیون مقایسه کرد. این جایزه در‌ سال ١٩۵٧ توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط در آمریکا تأسیس شد. این سازمان که آن را با عنوان اختصاری «آکادمی ضبط» می‌شناسند، مراسم جایزه گرمی را هم برگزار می‌کند. به این ترتیب نخستین مراسم گرمی در ‌سال ١٩۵٩،‌ دو ‌سال بعد از تأسیس این موسسه برگزار شد که حالا به شاخه‌های متنوعی رسیده است. این جایزه حالا در ٣٠ سبک مختلف مثل موسیقی راک، رپ، پاپ و… با ١٠٨ گرایش ویژه برگزار می‌شود. تندیس آن هم ساخته بیلینگز آرت ورکز است؛ یک گرامافون دست‌ساز طلا.
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
کیهان کلهر
کیهان کلهر برنده جایزه گرمی

کیهان کلهر در صدر فهرست ایرانیانی قرار داشت که در این جایزه نامزده شده‌اند. او در سال‌های ٢٠٠٢، ٢٠٠٣، ٢٠٠۵ و ٢٠٠٩ نامزد این جایزه شده است. شاید معروف‌ترین نامزدی‌اش هم برگردد به نوای کمانچه در موسیقی متن فیلم «جوانی بدون جوانی» فرانسیس فورد کاپولا. البته آلبوم‌های «فریاد» و «بی تو به سر نمی‌شود» که در سال‌های ٢٠٠٣ و ٢٠٠۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند، کاری مشترک بودند که محمدرضا شجریان، همایون و حسین علیزاده در آن همراه بودند. هر چند حسین علیزاده خود در ‌سال ٢٠٠٧ با آلبوم «به تماشای آب‌های سپید» نامزد دریافت سه جایزه گرمی شد. همان ‌سال (٢٠٠٧) آلبوم «شور رومی» کار مشترک شهرام و حافظ ناظری نیز از نامزدهای این جایزه بود.

او با دریافت این جایزه به عنوان اولین ایرانی موفق شد نام خود را درمیان برگزیدگان بزرگترین مراسم موسیقی در جهان به ثبت برساند. هنرلند این موفقیت بزرگ را به دوستداران موسیقی ایرانی و هنرمند محبوب کشورمان جناب آقای کیهان کلهر تبریک و تهنیت می گوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 1