گفتگو با عکاس دفاع مقدس

minilogoسوم خرداد سالروز فتح خرمشهر برخی از بیلبوردهای شهر تهران شاهد نمایش عکسهائی از ایام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بودند که جلوه های حماسی به شهر بخشیده بود. همین امر سبب شد مصاحبه ای که همکار ارجمندمان سرکار خانم صالحی سنجانی  با آقای علی فریدونی در نمایشگاه کتاب تهران با انتشارات نشرعکاسان انقلاب و دفاع مقدس انجام داده است را تقدیمتان می کنیم.

 

minilogoسلام .لطفا خودتان را معرفی کنید و درباره این انتشارات صحبت کنیدو فعالیتهای آن را شرح بدید.

من علی فریدونی هستم از عکاسان تجربی دوران دفاع مقدس و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران؛ ۳۵ سال اونجا  کار خبری می کردم ودر سال ۱۳۸۹ بازنشسته شدم والان با انجمن عکاسان انقلاب ودفاع مقدس همکاری می کنم.اعضای این انجمن از عکاسان دوران انقلاب ودفاع مقدس هستند که مسؤلیت اصلیشان جمع آوری عکسها و نگاتیو های دوران دفاع مقدس وانقلاب اسلامی هست که دارن از بین میرن متاسفانه . وحدود ۱۵ ساله که این انجمن تأسیس شده و خودشان از بچه های عکاس جنگ هستند و حدود یک ونیم میلیون فریم جمع آوری کردیم از عکاسان حرفه ای وآماتور و خبرنگاران و سربازان ،بسیجیان وارگانها کارشناسان وبچه هائی که کار پژوهشی می کنند .مثلا همین عکسی که پشت سرشماست ۲۵ ساعت کار مداوم شده وروتوش شده روی اون وتبدیل به یک کتاب شده.

حدود ۱۹ جلد کتاب منتشر کردیم که مجموعه آثار دفاع مقدس بوده و مجموعه نمایشگاهی منتشر کردیم کارت پستالها برای جوانترها و کتابهای قطع کوچک برای دانشجویان و دوران دبیرستانی ها هستش.خودم حدود ۳۳ ماه منطقه بودم در ۲۳ تا عملیات شرکت کردم.کتاب خودم هم پارسال چاپ شده که دراین غرفه ارائه شده.بیشتر کارهای فرعنگ دفاع مقدس را انجام می دیم اینجا.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

minilogoاقبال عمومی را دراین نمایشگاه چه طور دیدید؟ به هرحال یک نسل جدیدی اومدن که نمیشمناسن با آن دوران غریبه هستن .علی رغم این فعالیتهائی که شما کردید استقبال چه طور بود؟ پذیرفتنی بود؟ به قول عامیانه طوری بود که خستگی را ازتن شما بیرون کرده باشه؟

توی این نمایشگاه که خستگی به تن ما موند چون به هرحال مسافت خیلی دور بود.مردم خسته میشدن تا بیان اینجا درنمایشگاه مصلی و دفاع مقدس آثار ما بیشتر دیده می شه و بیشتر خریداری می شه .کتابهای ما مخاطب خاص داره عام نیست. کسانی هستن که کار عکاسی می کنن، نقاشی می کنن ، کار گرافیک می کنن . کسانی که کار خاص عکاسی می کنن وعلاقمند هستن به عکاسی میان وکتابهای ما را تهیه می کنن.استقبال بد نبود ولی نسبت به نمایشگاههای دیگه قابل تعریف نبود .حدود ۵۰ در صد سال قبل فروش داشتیم در حالی که حداقل سود ارائه می دیم برای اینکه بتونیم جوانترها را آشنا کنیم با دفاع مقدس تا بدونن نسلهای اول و دوم انقلاب با چه سختی هائی تونستن  انقلاب را حفظ کنن و بسپارن به نسلهای بعدی. بدونن کسانی بودن که شهید شدن. دستشونو از دست دادن ؛پاشونو ازدست دادن ؛سالهاست روی ویلچر هستن قطع نحاع هستن و حق دارند گردن ما و گردن نسلهای آتی. اینا بودن که باعث شدن ما الان بشینیم تو این غرفه وباهم حرف بزنیم.در حالیکه کل منطقع مونو آتیش جنگ فرا گرفته متأسفانه.ولی همین حالاهم جوانهای ما دارن می جنگن تو سوریه توی عراق.ماباید جوانها راآگاه کنیم که این اولین جنگی بود که ما درآن حتی یک وجب از خاکمونو ار دست ندادیم واین بزرگترین افتخار برای ما هستش که علی رغم این که همه شرق وغرب با کشورهای عربی جمع شدن و صدام را حمایت کردن ما با دست خالی مقاومت کردیم وسختی ها کشبدیم وبچه ها قطعه قطعه شدن تا از این آب وخاک دفاع کنن.

minilogoمن خودم در دانشکده خبر تحصیل می کنم. کارگاههای آموزشی مختلفی در آنجا برگزار می شه اما هیچ وقت ندیدم کارگاهی درباره عکاسی جنگ در آنجا تشکیل بشه.چرا این کار را انجام نمی دید؟

این سؤال خیلی خوبی بود اما این را من باید از شما بپرسم. این درد دل عکاسهای ماست که چرا هنوز در دانشگاههای ما عکسهای کافا داره تدریس می شه درحالی که ما خیلی عکاسهای بزرگی داریم که بعداز ۴۰ سال یا ۵۰ سال از عمرشون داره می گذره که اگر چیزی بیشتر از اونها ندارن ،چیزی هم کمتر ندارن.کارهای خیلی حرفه ای دارند. من خودم به دعوت انجمن سینمای جوان در شهرهای مختلفی دعوت شدم کارگاههائی را برگزار کردم مخصوصا برای هنرجویان عکاسی و مستند سازی که بچه ها آگاه شدن.اما متأسفانه در دانشگاهها هنوزاین کار شروع نشده و من خیلی خوشحال شدم که شما این سؤال را مطرح کردید نه برای خودمان بلکه برای حفظ ودیده شدن فرهنگ دفاع مقدس و دانشجویان بدانند که ما تا قبل از انقلاب عکاسها مون دیده نمی شدن اما توی این سالها عکاسهای مامطرح شدن توی دنیا و جزء عکاسهای مطرح دنیا شدن . عکسهاشون به آژاتسهای مختلف دنیا راه پبداکرده.  جنگ وانقلاب عکاسی مارا جهشی وپله ای بالا برده .ما حاضر هستیم برای جوانها حرف بزنیم و عکسهای جنگ وانقلاب را معرفی کنیم به دانشجویان و جوانان علاقمند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

85 − 79 =