یادی از یک عاشق علی:استاد سید نورالدین رضوی سروستانی

هنرلند:  « استاد سید نورالدین رضوی سروستانی» نامی است که نسل امروز کمتر آن راشنیده اند و کمتر جوان علاقمند موسیقی است که او را بشناسد. این درحالی است که رضوی سروستانی از اساتید بزرگ موسیقی سنتی ایران است که فقدانش ضربه بزرگی به این هنر والا وارد کرده است.

سیدنورالدی رضوی سروستانی در ۲۱ فروردین ۱۳۱۴ در شهرستان سروستان استان فارس در فاصله کمتر از صد کیلومتری جنوب شرقی شیراز دیده به جهان گشود.او که از سلسله جلیله سادات رضوی به شمارمیرفت عشق و علاقه فراوانی به خاندان عصمت وطهارت به خصوص مولای متقیان امیر المرمنین علی (ع) داشت و این علاقه بعدها در آثار موسیقائیش به تمامیجلوه گرشد.

 رضوی سروستانی از سن ۲۰ سالگی یادگیری موسیقی را در شیراز نزد استاد مشیر معظم افشار آغاز کرد. او که درپی یافتن افقهای روشنتر هنرموسیقی بود در سال ۱۳۳۶ برای تکمیل آموخته‌های خود به تهران رفت و در محضر بزرگترین اساتید موسیقی عصرخود یعنی مرتضی محجوبی، احمد عبادی، رضا فروتن، سلیمان امیرقاسمی، علی اکبر شهنازی، اصغر بهاری و نورعلی خان برومند به کسب دانش ومهارت پرداخت. همکاری اوبا گروهای موسیقی همچون گروه شیدا ،درویش،سماعی ،مولوی و بزرگانی همچون فرامرز پایور وپرویز مشکاتیان سبب خلق آثار به یادماندنی از این هنرمند برجسته شد.
از روزی که درسال ۱۳۲۷ برای نخستین بار صدایش از رادیو شیراز پخش شد تا اخرین روزهای حیاتش که آوای جاویدش در برنامه «تماشاگه راز» پخش شد ،همه اهل فن به هنر بینظیرش درخواندن درست ردیفهای آوازی اذعان کرده اند.
 نقل است که استاد نورعلی خان برومند ازمیان دوشاگرد برجسته خود یکی را به شیرین ودلنشین خواندن(محمدرضا شجریان) ودیگری رابه صحیح خواندن آواز (سیدنورالدین رضوی سروستانی) عزیز می داشته است.
محمدعلی چاووشی به عنوان ناشر مجموعه «ردیف آوازی رضوی سروستانی» درباره دلایل انتخاب رضوی سروستانی برای انتشار ردیف‌های برومند توضیح داد: به هر حال آقای برومند به غیر از رضوی سروستانی شاگردان دیگری چون گلپا، شجریان و چند نفر دیگر را نیز داشت. ما دو مجموعه ردیف یکی متعلق به محمود کریمی و دیگری از عبدالله خان دوامی داشتیم. وقتی روایت کریمی را که بدون ساز ضبط شده است گوش دادم برایم خسته کننده بود. ضمن اینکه در یادگیری نیز تاثیر کمتری داشت. بعدها به این فکر افتادم چرا ردیف‌های آوازی همراه با جواب آواز نباید منتشر شود؟ 

مدیر نشر مشکات می گوید: برای ضبط چنین کاری ابتدا به استاد شجریان این پیشنهاد را ارائه کردم؛ اما ایشان معتقد بودند که اکثر آنها را در آثارش خوانده است. این بود که با آقای نوربخش و علی شکوهی مشورت کردم و هر دو رضوی سروستانی را پیشنهاد کردند. حتی آقای شجریان هم رضوی سروستانی را پیشنهاد کرد. این ماجرا به سال ۶۷ باز می‌گردد. در آن زمان رضوی سروستانی در شیراز اقامت داشت و در انزوا و یاس مطلق به سر می‌برد. وقتی برای این کار به سراغ او رفتم بسیار تعجب کرد و این ماجرا آغازی دوباره برای احیای زندگی هنری‌اش شد.  درست است که آقای گلپایگانی حدود ۱۴ سال شاگرد آقای برومند بود اما رضوی در خلوت برومند راه داشت و همراهی‌اش می‌کرد. از این رو گمان می‌کنم انتخاب رضوی سروستانی انتخاب مناسبی برای این کار بوده است. (ایسنا)

حسین علیزاده درباره او گفته است:

صدای رضوی بوی معنویت می‌دهد و مخاطب هر زمانی که صدای او را می‌شنود آرامشی پیدا می‌کند که ریشه در ویژگی‌های معنوی رضوی دارد.

هیچکس فکر نمی‌کند که رضوی نیست چرا که خصوصیت‌های اخلاقی این استاد برجسته همچنان الگویی برای همگان است.( فارس نیوز)

مهدی آذرسینا با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با زنده یاد سروستانی گفت: از سال ۵۰ در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی فعالیت داشتم و وقتی برای ادامه فعالیت به تبریز رفتم چند قطعه مختلف ساختم. برای انتخاب خواننده در سال ۵۳ به مرکز حفظ و اشاعه تهران تماس گرفتم که در نهایت رضوی سروستانی را به من معرفی کردند و ما کارها با ایشان ضبط کردیم.
این کمانچه نواز افزود: در آن سال‌ها که بیشتر برنامه‌های رادیو رو به اضمحلال بود، دو نفر در رادیو آوازهای جدید خواندند. یکی آقای شجریان و دیگر نیز رضوی سروستانی بود.(همشهری آنلاین )

razavi

از شاگردان استاد رضوی سروستانی درشیراز میتوان از جناب اقای روزیطلب نام برد و درسایر شهرهای کشور میتوان به جناب آقای صدیق تعریف اشاره کرد.
 سیدنورالدین رضوی سروستانی از جمله هنرمندانی بود که علاقه وافری به حضرت مولی الموحدین علی ابن ابیطالب(ع) داشت .قطعه آوازی «نادعلی مظهرالعجائب » او که با همراهی داریوش صفوت اجرا کرده است از زیباترین قطعات مذهبی درهنرموسیقی معاصرایران به شمار میرود که علی رغم تلاشی که کردیم نتوانستیم نسخه قابل دانلود آن را برای این نوشته تهیه کنیم.هنرلند همینجا از عزیزانی که می توانند قطعه مذکور را برای انتشار دراختیار قراردهند دعوت بعمل می آورد.
این شیعه مخلص علی (ع) در یکی از روزهای اردیبهشت جلالی سال۱۳۷۹ دیده ازجهان فروبست و درشیراز جنت طراز درجوار آرامگاه حافظ به خاک سپرده شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. سیدباقر می گوید

    با سلام،
    زنده یاد سیدنورالدین رضوی سروستانی دایی پدرم بود.خیلی به موسیقی سنتی علاقه دارم و بسیار حیف شد که نتوانستم از محضر این استاد موسیقی ایران استفاده بنمایم.همچنان مشتاق هستم تا از محضر یکی از استادان بنام حال حاضر استفاده نمایم اگر امکانش هست در این خصوص راهنمایی بفرمایید.من قطعه ناد علی را که بر روی نوار کاست پر شده و توسط خود ایشان به پدر بنده به عنوان یادگاردادند را دارم و با استفاده از کامپیوتر و نرم افزار آنرا تبدیل به فایل صوتی کرده ام.نحوه ارسال را شرح دهید تا آنرا ارسال نمایم. با تشکر

    1. هنرلند می گوید

      جناب آقای سدباقر عزیز
      ازاینکه باماتماس گرفتید بسیار خوشحالیم.لطفا فایل مذکور را به ضمیمه نامه ای به نشانی الکترونیکی honarland@gmail.com برای ما ارسال فرمائید. باتشکر

  2. علیرضا هاشمی می گوید

    سلام مدتهاست بدنبال نادعلی با صدای استاد سروستانی و تار استاد صفوت هستم از دوستان خواهشمندم اگر نسخه ای از ایشون دارن اینجا بزارن یا ایمیل کنند سپاسگذارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

24 − = 23